لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

جوزف ووتل: امریکا از پروسۀ صلحی حمایت می‌کند که به رهبری افغان‌ها باشد


جنرال جوزف ووتل قوماندان قوماندانی مرکزی امریکا
جنرال جوزف ووتل قوماندان قوماندانی مرکزی امریکا

قوماندان عمومی قوماندانی مرکزی امریکا می‌گوید کشورش تنها از پروسه صلح افغانستان که به رهبری افغان‌ها باشد، حمایت می‌کند.

جنرال جوزف ووتل در سفرش به افغانستان، روز سه‌شنبه ۳۰ دلو با رئیس جمهور اشرف غنی و حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرد.

طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت بحث‌های جنرال ووتل با حمد الله محب، روی تقویت امنیت، پروسه صلح و همکاری‌های مشترک متمرکز بود.

طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی افزود:

"آقای جوزف ووتل در این دیدار به نماینده‌گی از کشورش از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کرد و اطمینان داد که ایالات متحده در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند. در عین حال او بر مبارزه با تروریزم تأکید کرد که باید گام‌های عملی برداشته شود."

جنرال جوزف ووتل که مأموریت‌اش به‌حیث قوماندان عمومی فرماندهی مرکزی امریکا رو به پایان یافتن است، هم‌چنان در دیدار با رئیس جمهور افغانستان روز سه‌شنبه گفت، هر کسی که جانشین‌اش شود، با شرایط افغانستان آشنایی خواهد داشت و به همکاری‌های استراتژیک با حکومت، نیروها و مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

سخنگوی شورای امنیت شام سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در دیدار دیروز، حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان از تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان تسهیل کنندۀ مذاکرات صلح ستایش کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد که در حال حاضر در افغانستان است، روز سه‌شنبه در تویتر‌ اش نوشت که او از احساس شهروندان افغانستان دریافته که نسبت به هر زمان دیگر نیاز به صلح دارند.

آقای خلیل‌زاد با اشاره به راهپیمایی صلح‌خواهانه روز دوشنبه از سوی هزاران تن در شهر اسعدآباد مرکز ولایت کنر نوشته که این اقدام نشانۀ دیگری است که مردم افغانستان آرزوی صلح دارند.

نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان هم‌چنان در تویتر‌ اش نوشته که در چنین تلاش‌ها، ایالات متحده در کنار مردم افغانستان ایستاده خواهد بود.

انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد در دوشنبۀ آینده، ۲۵ فبروری در قطر با نماینده‌های طالبان ببیند.

این پنجمین دور مذاکرات دو جانبه طی چند ماه گذشته‌است.

حکومت افغانستان اشتراک‌اش را در این مذاکرات مشروط می‌داند و می‌گوید نماینده‌های حکومت به شرطی در گفتگوهای قطر اشتراک می‌کنند که طالبان برای گفتگو با نماینده‌های حکومت آماده باشند.

تا اکنون طالبان همواره گفتگوی رو در رو با حکومت افغانستان را رد کرده و دیدارهای‌شان را با نماینده امریکا نیز بیشتر با بحث روی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان ادامه داده‌اند.

جنرال جوزف ووتل که دیروز با رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرد، در پانزدهم فبروری گفته بود، ایالات متحده شاید تا یک هزار نظامی‌اش را از افغانستان بیرون کند.

ووتل تصریح کرده بود که این اقدام به پروسه صلح افغانستان ارتباطی ندارد، بلکه یک تلاش از جانب جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان است تا استفادۀ بهتر از منابع ایالات متحده صورت گیرد.

در حال حاضر ۱۴ هزار نظامی ایالات متحده در افغانستان مستقر اند.

گزارش‌های وجود داشت که امریکا می‌خواهد شمار نیرو‌هایش را تا هفت هزار کاهش دهد، اما قصر سفید این گزارش‌ها را رد کرده و گفته‌است که چنین برنامه در حال حاضر در نظر نیست و گزارش‌ها در این مورد بی‌اساس اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG