لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

فعالیت شماری از پوهنتون‌ها و موسسات خصوصی در رشته طب متوقف شده‌اند


آرشیف
آرشیف

وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید، به اساس فیصله کابینه این کشور هم اکنون فعالیت شماری از پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی در رشته طب متوقف شده‌است.

پس از اخذ امتحان کانکور در برخی از پوهنتون‌های خصوصی حالا وزارت تحصلات عالی افغانستان می گوید، در ۶ نهاد تحصیلی خصوصی امتحان کانکور در بخش علوم طبی برگزار نشده و ۲۰ پوهنتون دیگر از جذب محصل محروم دانسته شده اند.

فیصل امین سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، که بعد از فیصله کابینه در این خصوص آنان پیشنهادات شان‌را آماده کرده‌اند تا در این مورد غور بیشتر صورت گیرد.

او افزود:

"وزارت تحصیلات عالی فیصله جلسه کابینه را تطبیق کرد و در ۴۵ نهاد که خدمت شما عرض کردم ۲۰ نهاد‌اش که بسیار ضعیف بود آنان امسال از جذب محصل محروم شدند و ۶ نهاد دیگر هم قسمیکه گفتم آنان برای فعلاً فعالیت‌های تحصیلی‌شان در رشته طب متوقف است و باز هم وزارت تحصیلات عالی روی موضوع بیشتر کار میکند."

آقای امین می‌گوید، وزارت تحصیلات عالی همواره از کارکردهای پوهنتون‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی حمایت و نظارت می‌کند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی، چندی قبل هیئت مختلط از این وزارت و وزارت صحت عامه توظیف شدند تا فعالیت های پوهنتون های شخصی را در بخش علوم طبی بررسی نمایند.

گفته می‌شود، این هیئت گزارش خود را به کابینه ارائه کرد و بعد از آن کابینه افغانستان در پیوند به پوهنتون های که ظرفیت پایین دارند چنین فیصله را اعلام کرد.

به اساس فیصله کابینه، برای شماری دیگر از این پوهنتون ها هم مهلت داده شده تا فعالیت های شان را معیاری سازند.

این سخنان در حالی مطرح می گردد که روز گذشته امتحان کانکور به سطح لیسانس و ماستری در تمام پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی اخذ گردید.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید، در حال حاضر ۱۳۱ پوهنتون و موسسه تحصیلات عالی خصوصی در سراسر این کشور فعالیت می‌کند.

در حال حاضر ۱۳۱ پوهنتون و موسسه تحصیلات عالی خصوصی در سراسر این کشور فعالیت می‌کند.

از سوی هم شماری کارشناسان امور صحی از این فیصله کابینه استقبال کرده می‌گویند، در بسیاری این پوهنتون های شخصی شرایط که باید یک محصل در بخش طب تحصیل می کرد وجود نداشت.

داکتر پرویز اقبال یکی از کارشناسان بخش صحت در مورد گفت:

"پوهنزی‌های را که مسدود کرده‌اند، نه کدام لابراتوار مجهز داشتند، و نه چنین شفاخانه وجود دارد که آنها در آن کار عملی را انجام بدهند، اگر واقعاً چنین اقدام و توجه صورت گیرد که استندردیزشن، کیفیت و معیاری بودن بوجود آید و به سبب آن داکتری تقدیم جامعه گردند که درد مردم را دوا کنند من از آن استقبال می‌کنم."

هرچند وزارت صحت عامه افغانستان از عرضه خدمات بهتر با امکانات مجهز سخن میگوید اما دیده میشود که شماری زیاد از افغان‌های برای تداوی به کشورهای خارج به‌خصوص هندو پاکستان مراجعه میکنند که اکثراً عامل عمده این کارشان کمبود داکتران لایق و تشخیص درست در افغانستان خوانده شده است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG