لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از افزایش تلفات ملکی در افغانستان


فردی‌که به تاریخ ۲۰ نومبر ۲۰۱۸ در یک حمله انتحاری در کابل زخمی شده بود.
فردی‌که به تاریخ ۲۰ نومبر ۲۰۱۸ در یک حمله انتحاری در کابل زخمی شده بود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش تلفات ملکی در جریان عملیات‌های نظامی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون در یک گفتگوی تیلیفونی شام شنبه ۲۵ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، نیروهای افغان باید در جریان عملیات‌های نظامی خود از دقت بیشتر کار گیرند.

او هم‌چنین افزود، مسببان تلفات افراد ملکی باید مجازات شوند:

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

"آنان باید افراد نظامی را با غیرنظامی و نیز محل‌های نظامی را با غیرنظامی تفکیک کنند. متأسفانه، آنان خانۀ را بمباران می‌کنند که در آن زنان و کودکان به گونه قربانی می‌شوند. راهکار دیگر می‌تواند این باشد؛ افرادی‌که به گونۀ دخیل هستند در چنین تلفات ملکی و در چنین قضایا که منفجر به تلفات ملکی می‌شود، باید با آنان برخورد جدی شود."

علی اکبر قاسمی یک عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه افغانستان است.

وی در یک گفتگوی تیلیفونی شام شنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"نیروهای امنیتی باید به اساس معلومات دقیق عملیات کنند و خدا نخواسته چنین نشود که به اساس خصومت‌ها بین افراد یا مشکلات موجود در محل اطلاع داده شود که تلفات ملکی را در پی داشته باشد."

قاسمی هم‌چنین گفت، شورشیان در مناطق گوناگون از مکان‌های عامه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

تلفات ملکی و جلوگیری از آن موضوع مورد بحث نشست امنیتی بود که به روز شنبه ۲۵ حوت ۱۳۹۷ به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده‌است که مسئولان نهادهای امنیتی‌-دفاعی و نمایندگان مأموریت حمایت قاطع ناتو طرح خود را در مورد جلوگیری از تلفات ملکی به رئیس جمهور غنی ارائه کردند.

اما جزئیات این طرح در بیانیه نیامده‌است.

وزارت دفاع افغانستان هنوز درین مورد مشخص چیزی نگفته‌است.

پیش از این، رئیس جمهور غنی گفته بود، تلاش بر این است که تلفات افراد ملکی در جریان عملیات‌های نظامی به صفر برسد.

در خبرنامۀ ۱۴ مارچ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان آمده‌است که به اساس دریافت‌های ابتدایی در سه عملیات جداگانه توسط نیروهای طرفدار حکومت افغانستان در هشتم و نهم مارچ در میدان وردک، ننگرهار و پکتیکا ۲۴ غیر نظامی به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

به اساس گزارش، تنها در جریان عملیات در ولسوالی حصارک ننگرهاردر هشتم مارچ، ۱۳ زن و کودک کشته شدند.

در خبرنامه ارگ آمده که رئیس جمهور غنی گفته‌است، همه نهادهای امنیتی مکلف اند به زودترین فرصت جزئیات عملیات‌هایی‌که در آن ادعای تلفات ملکی شده باشد را بررسی و در مورد آن معلومات ارائه کنند.

در خبرنامه هم‌چنین آمده‌است، عدم ارایه معلومات در مورد تلفات ملکی "پذیرفتنی" نیست.

دو مرد در حال انتقال جسد فردیکه به تاریخ ۷ مارچ ۲۰۱۹ در حملات راکتی در کابل کشته شد.
دو مرد در حال انتقال جسد فردیکه به تاریخ ۷ مارچ ۲۰۱۹ در حملات راکتی در کابل کشته شد.

به اساس گزارش ماه فبروری دفتر سازمان ملل متحد در افغانسان، نیروهای طرفدار حکومت در مجموع مسئول ۲۴ درصد کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در سال گذشته گفته شده که از آن جمله نیروهای افغان ۱۴درصد و نیروهای بین‌المللی ۶ درصد مسئول شناخته شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل متحد هم‌چنین آمده که عناصر مخالف حکومت افغانستان ۶۳ درصد مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در سال ۲۰۱۸ بوده‌اند.

به طور مشخص، در گزارش آمده که طالبان ۳۷ درصد، شاخۀ خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش ۲۰ درصد و گروه‌های مسلح نامعلوم دیگر ۶ درصد مسئول تلفات غیر نظامیان بوده‌اند.

در گزارش آمده‌است که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۸۰۰ غیر نظامی به شمول ۹۲۷ کودک در افغانستان کشته و بیش از ۷۱۰۰ تن دیگر در نتیجۀ خشونت‌ها زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG