لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

برنامه ملی گزارش‌دهی حکومت به ملت رسماً با پیام رئیس جمهور غنی آغاز شد


آرشیف/ رئیس جمهور محمد اشرف غنی در تالار لویه جرگه به تاریح 4 اپریل 2019
آرشیف/ رئیس جمهور محمد اشرف غنی در تالار لویه جرگه به تاریح 4 اپریل 2019

برنامه ملی گزارش‌دهی حکومت به ملت با پیام رئیس جمهور افغانستان آغاز شد.

برنامه گزارش‌دهی حکومت به ملت شیوۀ که مسئولان ادارات مختلف حکومت را واداشته است تا از کارکردهای گذشته‌شان به ملت پاسخ بگویند.

این برنامه ملی به روز چهارشنبه «۲۱ حمل ۱۳۹۸» با پیام ویدیویی رئیس جمهور افغانستان در کابل افتتاح گردید.

او افزود:

"به اساس این برنامه همه وزارتخانه‌ها، ریاست‌های مستقل، والیان و واحد‌های مستقل بودجوی موظف اند تا گزارش کارکرد و برنامه‌های آینده‌شان را با همه هموطنان شریک سازند طی چهار سال حکومت با وجود مشکلات و دشواری‌ها دستآورد‌های ملموس در عرصه‌های مختلف داشته‌است."

مسئولان حکومتی از کارکردهای آینده و برنامه‌های آینده‌شان می‌گویند.

برنامه گزارش‌دهی حکومت به ملت برای دو هفته ادامه یافته و مسئولان حکومتی از کارکردهای آینده و برنامه‌های آینده‌شان می‌گویند.

در روز نخست این برنامه وزرای اقتصاد، تجارت و صنایع، معین مالی وزارت مالیه و رئیس اداره تدارکات ملی از برنامه‌های گذشته و آینده‌شان معلومات دادند.

مصطفی مستور وزیر اقتصاد گفت که در حال حاضر ۵۱،۷ درصد مردم فقیر بوده و به خدمات معارف، صحت و کار دسترسی ندارند.

اما وی گفت که آن‌ها به‌خاطر حل مشکل فقر و بی‌کاری طرح‌های را آماده کرده‌اند.

آقای مستور روی کار آمدن کار دو شفته در ادارات حکومتی، آماده ساختن طرح یک ولایت یک محصول و طرح اشتغال‌زایی را از برنامه‌های آیندۀ این وزارت خواند.

زاهد همدرد معین مالی وزارت مالیه از تکمیل کردن ۱۷۲ میلیارد افغانی هدف صندوق وجهی بین‌المللی پول برای نخستین بار خبر داد و گفت این رقم به ۱۸۹ میلیارد افغانی بالا برده شد.

زاهد همدرد معین مالی وزارت مالیه
زاهد همدرد معین مالی وزارت مالیه

آقای همدرد گفت که بستۀ ۶،۸ میلیارد دالری سرمایه‌گذاری افغانستان را ترتیب داده که تا سال ۲۰۲۱ نهایی می‌گردد و در بخش زراعت و استخراج معادن و زیربناهای بزرگ می‌باشد.

اجمل احمدی وزیر صنعت و تجارت گفت که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۱۳۹۷ به ۲،۷ درصد می‌رسید و در این حال رشد صنعت از یک فیصد به هشت فیصد بالا برده شد.

مُبدل ساختن افغانستان از یک کشور وارد کننده به کشور صادر کننده، حمایت از سکتور صنعت و بهتر ساختن وضعیت تجارت از اولویت‌های این وزارت است.

افغانستان در یک حالت نا مساعد بیلانس تجارتی قرار دارد که به‌گفته وزیر تجارت و صنعت در حال حاضر میزان واردات ۷ میلیارد دالر و میزان صادرات به کمتر از یک میلیارد دالر می‌رسد.

چیزی که همواره از آن انتقاد شده، اما رئیس جمهور افغانستان قبلاً تأکید کرده است که افغانستان را از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی مُبدل می‌سازد.

الهام عمر هوتکی رئیس اداره تدارکات ملی می‌گوید که در سال گذشته به تعداد ۷۶۳ پروژه ارزیابی شده از جمله ۶۹۸ پروژه منظور شده ۲۹ پروژه مسترد شده و ۴۵ پروژه رد شده‌است.

کمیته مستقل و مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری یا میک این گام را در راستای اطلاع‌رسانی به مردم مهم می‌داند.​

باری سلام رئیس کمیته مستقل و مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری

باری سلام رئیس این کمیته در مورد می‌گوید:

"هر گام که در راستای اطلاع‌رسانی برداشته می‌شود در راه دسترسی مردم به اطلاعات برداشته می‌شود از دید ما یک گام خوب است."

اما خان زمان کارشناس سیاسی افغان به این باور است که این برنامه بیشتر جنبه کمپاینی و تبلیغاتی داشته و حکومت اراده برای مبارزه با فساد ندارد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG