لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

وزارت معارف روی باز شدن مکاتب مسدود با طالبان به توافق رسیده‌است


سه دختر در حال رفتن به مکتب در ولایت هرات. April 11, 2019
سه دختر در حال رفتن به مکتب در ولایت هرات. April 11, 2019

با آن که هنوز هم بیشتر از ۴۰۰ مکتب به دلیل ناامنی‌ها در ولایات مختلف افغانستان بسته است، وزارت معارف می‌گوید که حالا به‌خاطر رفتن شاگردان به مکاتب در آن ولایات با طالبان مسلح به توافق رسیده است.

نوریه نزهت نجرابی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۲۶ حمل ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در برخی از بخش‌ها با رفتن شاگردان به مکاتب ممانعت‌ها صورت می‌گرفت و همچنان برخی اوقات از مکاتب به‌عنوان پوسته‌های نظامی استفاده می‌شد، ما خواستار این مسئله شدیم تا این ممانعت‌ها از سر راه شاگردان برداشته شود و بعد از این هیچ گروهی در کار معارف دخالت نکند."

خانم نجرابی می‌گوید، در برخی نقاط تحت نفوذ مخالفین مسلح این اقدام معارف تأثیر گذاشته و شاگردان حتی شاگردان دختر هم به مکتب می‌روند.

به اساس معلومات وزارت معارف در حال حاضر ۳.۷ میلیون طفل که ۷۰ درصد آنرا دختران تشکیل می‌دهد از رفتن به مکتب محروم هستند، اما ۹.۶ میلیون طفل دیگر به مکتب می‌روند.

مسئولین وزارت معارف می‌گویند، بر بنیاد این توافق دختران تا ختم دوره ابتدائیه می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند، اما تعهدی هم دارند تا دختران بتوانند در آینده تا دوره متوسطه درس بخوانند.

شماری از شاگردان مکتب در ولایت بدخشان. October 31, 2017
شماری از شاگردان مکتب در ولایت بدخشان. October 31, 2017

وزارت معارف در حالی از تفاهم به‌خاطر رفتن شاگردان به مکاتب در مناطق تحت کنترول مخالفین مسلح سخن می‌زند که هنوز هم بسیاری شاگردان در ولسوالی‌های ولایات ناامن کشور از رفتن به مکتب محروم هستند.

سه تن از متعلمین ولایت غزنی که به‌خاطر ناامنی‌ها از رفتن به مکتب محروم هستند در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

"نام من محمد حسین است و در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی هستم، در این ولسوالی مکتب ما بسته است از دولت می‌خواهم تا مکاتب ولسوالی قره‌باغ را به روی شاگردان باز نماید."

"اسم من امید است، من به‌خاطر جنگ مکتب نمی‌روم از دولت می‌خواهم مکتب را باز کند."

"من اسدالله از ولسوالی واغظ غزنی هستم، کار می‌کنم به‌خاطری که در ولسوالی واغظ به‌خاطر ناامنی‌ها مکتب بسته است."

در عین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با فرستادن پیام به رادیو آزادی گفت که آنان پیش از این هم در برابر درس و تعلیم ممانعت نکرده و حالا نیز در این زمینه همکاری می‌کنند.

سوختاندن مکاتب از سوی مخالفین مسلح و ناامنی‌ها از جمله مشکلاتی اند که صدها شاگرد به خصوص شاگردان دختر در ولایات دور دست کشور به مکتب نمی‌روند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG