لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

تمام نامزدان احتمالی ریاست جمهوری به فهرست نهایی نامزدان راه یافته‌اند


د افغانستان د راتلونکو ولسشریزو انتخاباتو ته د نوماندانو یو انځور
د افغانستان د راتلونکو ولسشریزو انتخاباتو ته د نوماندانو یو انځور

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تمامی نامزدان ریاست جمهوری به فهرست نهایی نامزدان راه یافته اند.

چهره‌های که برای کرسی ریاست جمهوری خودشان را نامزد کرده اند، شمار شان به ۱۸ تن می‌رسد و اکنون تمامی این نامزدن به فهرست نهایی راه یافته اند.

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تمامی این نامزدان شرایط نامزدی را داشته اند.

آقای سادات روز چهارشنبه «۰۴ ثور ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی افزود:

"۱۸ تن از نامزدان که در نخست ثبت نام کرده بودند، تمامی آنان در فهرست نهایی نیز راه یافته اند، به شما معلوم بود که کمیسیون شکایات انتخاباتی روی فهرست نهایی کار کرده است و امروز آن را برای ما فرستاد که در آن هیچ یک از نامزدان حذف نشده‌اند."

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

این کمیسیون می‌گوید، فردا پنجشنبه روند قرعه‌کشی برای فهرست‌بندی نام‌های نامزدان ریاست جمهوری را آغاز می‌کند.

بر بنیاد قانون اساسی افغانستان کار رئیس جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم به پایان می‌رسد، اما اکنون بر اساس حکم ستره محکمه رئیس جمهور غنی تا اعلام نتایج می‌تواند به کارش ادامه دهد.

بر بنیاد همین ماده قانون اساسی، هر رئیس جمهور پیش از این که دوره کاری‌اش پایان یابد، برای انتخاب رئیس جمهور جدید انتخابات در ظرف ۳۰ الی ۶۰ روز برگزار شود.

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید از بهر مشکلات گوناگون، انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان برگزار می‌شود و نامزدان تا آن ماه فرصت دارند پیکارهای انتخاباتی‌شان را به پیش ببرند.

  • اما آیا تمامی این نامزدان که به فهرست نهایی راه یافته اند شرایط نامزدی را دارند؟

فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان با انتقاد از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید که روند بررسی اسناد نامزدان ریاست جمهوری به ویژه تابعیت دوگانه‌شان به گونه درست آن عملی نشده است.

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد انتخاباتی می‌گوید، عدم عملی شدن درست روند بررسی اسناد نامزدان ریاست جمهوری از سوی دو کمیسیون آنان را نگران ساخته است.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

آقای رشید افزود:

"از سوی دو کمیسیون یک اندازه تلاش‌ها جریان دارد که بدون این که مسئولیت بر دوش گیرند و یا کسی را از خود سازند کارهای خود را به پیش می‌برند، این تلاش‌ها مارا نگران ساخته‌است، زیرا مراحل آینده که پیچیده و حساس استند اگر در آن وقت نیز برخورد سطحی صورت گیرد، ترس داریم که در آن وقت موضوع خراب‌تر شود."

آقای رشید می‌گوید، بر بنیاد قانون برای بررسی اسناد و شرایط نامزدی برای کرسی ریاست جمهوری نیاز به تشکیل یک کمیته بود، اما این کمیته ایجاد نشد و در باره این موضوع معلومات با نهادهای ناظر نیز در میان گذاشته نشده است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG