لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

نگرانی و شکایت کوچی‌ها در شمال افغانستان از عدم دسترسی به حقوق بشری


آرشیف/ تصویر جنبه تزئینی دارد و از زنان کوچی در بگرام می‌باشد/ Source: AFP
آرشیف/ تصویر جنبه تزئینی دارد و از زنان کوچی در بگرام می‌باشد/ Source: AFP

کوچی‌ها در زون شمال افغانستان از عدم دسترسی به تعلیم، خدمات صحی و مساعد نبود زمینه کار برای‌شان شکایت دارند و از حکومت خواهان رسیده‌گی به این مشکلات اند.

مسئولان اتحادیه کوچی‌های زون شمال افغانستان می‌گویند که دولت در طول ۱۸ سال گذشته در ولایات سرپل، جوزجان، بلخ و سمنگان برای کوچی‌ها زمینه خدمات عامه در بخش‌های تعلیم، صحت و کاریابی را مساعد نساخته است.

دولت در طول ۱۸ سال گذشته در ولایات سرپل، جوزجان، بلخ و سمنگان برای کوچی‌ها زمینه خدمات عامه در بخش‌های تعلیم، صحت و کاریابی را مساعد نساخته است.

سید محمد حریق رئیس این اتحادیه به رادیو آزادی گفت که کوچی‌ها به دلیل نداشتن زنده‌گی ثابت در یک مکان از حقوق زیادی بشری خود محروم شده‌اند و دولت باید برای کوچی‌های شمال مکاتب و مراکز صحی سیار ایجاد کند.

آقای حریق می‌افزاید:

"دولت مکلفیت دارد که با رعایت قانون اساسی کشور خدمات یکسان به همه‌ای ما ارائه کند، کوچی‌ها هم حق تعلیم، حق دسترسی به خدمات صحی و زنده‌گی آرام را دارد. باید برای حل مشکل کوچی از مراکز تعلیمی و صحی سیار کار گرفته شود."

به‌گفته رئیس اتحادیه کوچی‌های شمال که در ولایات جوزجان و بلخ هزاران جریب زمین مالچر (علفچرها) کوچی‌ها توسط زورمندان محلی غصب شده و آنان در محلات زنده‌گی خود در مناطق دور افتاده حتی به آب آشامیدنی صحی نیز دسترسی ندارند.

غلام فاروق عبیدی رئیس اداره کوچی‌های بلخ می‌گوید که اکثراً کوچی‌ها در ولسوالی‌های چهاربولک، خلم، چمتال و شولگره این ولایت زنده‌گی می‌کنند که در کنار غصب زمین مالچر شان توسط زرومندان محلی، آنان به دلیل نا امن بودن این ساحات از دست‌یابی به زمینه کار نیز بی‌بهره شده‌اند.

آقای عبیدی گفت:

"هزاران جریب زمین مالچر کوچی‌ها به زور غصب شده‌اند، آنان در ساحاتی که مواشی داشتند و علفچرهای‌شان وجود داشت، اکنون چنین چیزی ندارند و دولت نیز در ساحات امن و دور دست برای‌شان زمینه کار فراهم نساخته است."

ولایت بلخ در نقشه عمومی افغانستان
ولایت بلخ در نقشه عمومی افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز وضعیت کوچی‌ها در شمال کشور را وخیم توصیف کرده است و می‌گوید که حکومت باید رعایت قوانین ملی و بین‌المللی زمینه تعلیم و تحصیل را به کوچی‌ها فراهم ساخته و خدمات صحی را برای‌شان به موقع ارائه کند.

سید محمد سامع رئیس دفتر زون شمال کمیسیون حقوق بشر به رادیو آزادی گفت که نباید در برابر کوچی‌ها از تبعیض کار گرفته شود.

وی افزود:

"کوچی‌ها نیز از همین جامعه هستند، آنان نظر به قانون حق دریافت خدمات عامه را دارند، هیچ‌کس حق محروم ساختن آنان از سواد، خدمات صحی و زمینه کار را ندارد."

با این حال وزارت معارف افغانستان می‌گوید در سال روان بیش از ۲ هزار مکتب جدید در سرتاسر کشور ساخته می‌شود که ساخت مکاتب برای کوچی‌های شمال نیز شامل این برنامه انکشافی است.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت گفت:

"در تمام افغانستان بیش از ۲ هزار مکتب در جریان سال جاری ساخته می‌شود که ساخت مکاتب برای کوچی‌ها نیز از برنامه‌های وزارت است و دولت در زون شمال نیز برای کوچی‌ها مکاتب ایجاد می‌کند تا اطفال کوچی نیز از حق سواد بی‌بهره نشوند."

وزارت صحت عامه افغانستان نیز ادعا کرده است که این نهاد به همه افغان‌ها به گونه یکسان ارائه خدمات می‌کند و برای کوچی‌ها که در مناطق دورتر از شهرها و ساحات کوهستانی به گونه غیر ثابت زیست دارند، کلینک‌های سیار صحی ایجاد کرده است و این مراکز مکلف به خدمات صحی تمام وقت به آنان است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG