لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

زلمی خلیل‌زاد با مقامات هند روی پروسه صلح افغانستان و مسایل منطقه‌ای گفتگو کرد


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. April 01 2019
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. April 01 2019

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در مورد سفرش به هند و دیدار با مقام‌های آن کشور، چهار پیام در تویتر گذاشته است.

زلمی خلیل‌زاد نوشته که در جریان دیدارهای دوشنبه و سه‌شنبه اش (ششم و هفتم ماه می) با مقام‌های هندی روی پروسه صلح افغانستان، نقش دهلی نو در این روند و مسایل منطقه‌ای گفتگو کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد پس از آنکه از هند به دوحه پایتخت قطر رسید، نوشت که با جلوگیری از استفاده خاک افغانستان برای حمله بالای کشور دیگری، توافق صلح تقویت می‌شود و می‌تواند روابط تجارتی و اقتصادی منطقه‌ای را افزایش دهد.

نماینده ویژه امریکا در جریان سفرش به هند با سوشما سواراج وزیر خارجه، اجیت دووال مشاور امنیت ملی، وجی گوخالی وزیر دولت در امور خارجه و سایر مقام‌های آن کشور دیدار کرده‌است.

او هم‌چنان از نقش و حمایت هند در تلاش‌های امریکا برای افغانستان ستایش کرده و گفته‌است با چنین اقدام‌ها، اجماع بین‌المللی تقویت می‌شود.

به‌گفته زلمی خلیل‌زاد، امریکا و هند به‌عنوان دو دموکراسی بزرگ و دیرینه جهان، توافق کرده‌اند که دستآوردهای ۱۸ سال گذشته در افغانستان مصون بماند.

در ادامه تویت آقای خلیل‌زاد آمده که با هند توافق کرده‌است:

"آینده سیاسی افغانستان در دست شهروندان این‌کشور است تا آن‌ها در یک پروسه مشروع و همه شمول برای آینده‌شان تصمیم بگیرند."

  • مؤثریت نقش هند در پروسه صلح افغانستان

در کابل، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، هند یک کشور نیرومند است و می‌تواند نقش مؤثری در تلاش‌های فعلی داشته باشد.

غفور احمد جاوید سخنگوی این شورا شام سه‌شنبه ۱۷ ثور به رادیو آزادی گفت، آن‌ها انتظار دارند که تمامی قدرت‌ها و کشورهای منطقه و جهان، برای تلاش‌های صلح افغانستان همدست شوند.

آرشیف، غفور احمد جاوید سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"طبیعی است که نقش هند در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی خیلی مؤثر است. این‌که هند در صلح و ثبات افغانستان همکاری می‌کند، از آن استقبال می‌کنیم. هر کشوری که در تفاهم با افغان‌ها، در زمینه‌سازی مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان کمک می‌کند، برای ما مهم است."

  • خوشبینی امریکا از تعهد پاکستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا پس از دیدار از پاکستان و قطر به هند رفت.

او هفته گذشته در پایان سفرش به اسلام‌آباد گفت، از این‌که پاکستان می‌‌خواهد در ایجاد اجماع منطقه‌ای نقش ایفا کند، خوشبین شده‌‌است.

پاکستان که رقیب دیرینۀ هند است، برای زلمی خلیل‌زاد اطمینان داده که از تلاش‌‌ها برای گفتگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌‌کند و برای کاهش خشونت‌‌ها در افغانستان متعهد است.

  • ادامه گفتگوهای صلح در دوحه

انتظار می‌رود روز دیگری از گفتگوها در ششمین مرحله دیدارهای نماینده ویژه امریکا با هیئت طالبان امروز آغاز شود.

سهیل شاهین سخنگوی هیئت مذاکره کننده طالبان در تویتر نوشته که زلمی خلیل‌زاد در یک ساعت اخیر روز سه‌شنبه در گفتگوهای دوحه حضور یافت.

هیئت امریکایی حین گفتگو با هیئت طالبان در دوحه. February 26, 2019

به‌گفته شاهین، به‌خاطر ماه مبارک رمضان گفتگو ها همه روزه برای پنج ساعت ادامه خواهد یافت، یعنی ۱۰ صبح آغاز می‌شود و تا سه پس از چاشت به وقت دوحه ادامه می‌یابد.

تا هنوز هیچ توافق ابتدایی هم در شش دور گفتگوهای نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و طالبان حاصل نشده‌است.

طالبان همواره روی تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تأکید می‌ورزند، اما ایالات متحده آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس، اطمینان از اینکه از خاک افغانستان برای حملات تروریستی استفاده نمی‌شود و در نهایت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان را با هم مرتبط می‌داند و می‌گوید، اگر روی همه موارد به صورت کُلی توافق نشود، با هیچ مورد به تنهایی موافقت نخواهد کرد.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG