لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

اطمینان دوبارۀ ناتو و شریکانش از ادامۀ تمویل نیروهای افغان فراتر از ۲۰۲۰


شماری از نیروهای افغان در محل یک حمله انتحاری و گروهی در شهر کابل
شماری از نیروهای افغان در محل یک حمله انتحاری و گروهی در شهر کابل

متحدین ناتو و شریکان این پیمان نظامی، از تعهد شان برای ادامه کمک‌های مالی با نیرو های امنیتی افغانستان فراتر از سال ۲۰۲۰ میلادی، اطمینان دو باره داده‌اند.

در این دیدار که روز سه شنبه چهارم جون در مقر ناتو در شهر بروکسل با شرکت نماینده‌گان کشور های تمویل کنندۀ نیرو های افغان برگزار شد، همه متحدان و شریکان ناتو تأیید کردند که همکاری دوامدار مالی با این نیرو ها را ادامه خواهند داد و داشتن نیروی امنیتی پر قدرت، افغانستان را به سوی صلح می‌کشاند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در این نشست گفت، در اجلاس شیکاگو در سال ۲۰۱۲ تعهد شده بود که حمایت از نیرو های امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ادامه می‌یابد.

به‌گفته ستولتنبرگ در اجلاس وارسا در سال ۲۰۱۶ هم تمامی کشور ها به حمایت از نیرو های امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰ متعهد شدند و پارسال در اجلاس بروکسل، تمامی تمویل کنندهها برای تمدید حمایت مالی از نیرو های امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۴ توافق کردند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو افزود، صندوق تمویل نیرو های افغان نقش مهم برای ارتباط جامعه بینالمللی با پروژههای جهانی دارد تا ظرفیت و توانایی نیرو ها بالا برده شود و با آنها در میدان مبارزه کمک کند.

ینس ستولتنبرگ افزود، نشست روز سه شنبه نشان دهنده تعهد قوی و دوامدار مالی با نیرو های افغان است تا در نتیجه، فرصتها برای راه حل بحران افغانستان از طریق گفتگو ها تقویت شود و این کشور به صلحی برسد که خواست تمامی شهروندانش است.

در نشست روز سه شنبه در بروکسل، محمد همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه افغانستان، عبدالحی رووف معین وزارت دفاع، سفیر کانادا در کابل، دستیار معاون وزارت دفاع امریکا برای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه که به نمایندهگی از مسئول صندوق حمایت از نیرو های افغان حضور داشت، با شماری دیگر از مقامهای ناتو و سازمان مللمتحد اشتراک داشتند.

منشی عمومی ناتو در جریان این اجلاس گفت که تا پانزدهم ماه می امسال، کشور های تمویل کننده ۲،۸ میلیارد دالر با صندوق حمایت مالی از نیرو های افغان کمک کردهاند.

به‌گفته او، صندوق حمایت از اردوی ملی افغانستان به روی کمک‌های گسترده‌تر جامعه بین‌المللی باز خواهد ماند.

پرسشی در این‌جا مطرح می‌شود که نیرو های امنیتی افغانستان در نبود کمک‌های بین‌المللی چی خواهند کرد؟

ولی آریا یکی از آگاهان امور سیاسی افغانستان
ولی آریا یکی از آگاهان امور سیاسی افغانستان

ولی آریا آگاه امور سیاسی افغانستان است که در حال حاضر در لندن به سر می‌برد. او شام سه شنبه /چهاردهم جوزا/ به رادیو آزادی گفت، بدون تمویل جهانی ادامه کار نیرو ها ناممکن به نظر می‌رسد.

آقای آریای می‌افزاید: "وابسته‌گی خیلی خاصی افغانستان به این کمک‌ها دارد. بدون این کمک‌ها، امکان تداوم مشکل است. اگر تصور کنیم که کمک‌های کشور های عضو ناتو قطع شود، شاید دوام بیشتر از چند ماهۀ نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستان هم قابل تصور نباشد."

ناتو و شریکانش از راه سه صندوق حمایتی نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان را در بخش‌های گوناگون با سه بخش کمک می‌کنند.

  • تمویل و تقویت اردوی ملی.
  • پرداخت معاش پولیس و کارمندانی که برای بلند بردن ظرفیت با وزارت داخله افغانستان کار می‌کنند.
  • تجهیز نیرو های امنیتی افغان و ساختن زیربنا ها، ترمیم، بازسازی و نوسازی تأسیساتی که همین نیرو ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به اساس گزارش تازۀ سیگار شمار نیروهای امنیتی و دفاعی بدون کارمندان ملکی بیش از ۳۰۰ هزار است که بخش بزرگ آنها مشغول نبرد با طالبان، داعش و حدود ۲۰ گروه هراس‌افگن دیگر اند.

هزینه تمامی نیرو های افغان سالانه حدود پنج میلیارد دالر تخمین میشود که بخش بزرگ آنرا ایالات متحده امریکا و کشور های عضو ناتو تمویل میکنند.

XS
SM
MD
LG