لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۵ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

صحت عامه: در سال گذشته ۱۷۰۰ مبتلا به سرطان ثدیه جان‌های شان‌را از دست داده‌اند


آرشیف/ یک زن افغان در یکی از شفاخانه‌های محلی هرات این تصویر جنبۀ تزئینی دارد
آرشیف/ یک زن افغان در یکی از شفاخانه‌های محلی هرات این تصویر جنبۀ تزئینی دارد

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از سه هزار زن به سرطان ثدیه مبتلا شدند که بیشتر از ۱۷۰۰ تن آن‌ها جان‌های شان‌را از دست داده‌اند.

تشخیص نادرست، هزینه بلند تداوی و نبود امکانات معیاری در بخش تداوی از مواردی اند که زنان مبتلا به سرطان ثدیه از آن شکایت دارند.

عالمه خانم است که از یک سال بدینسو مبتلا به سرطان ثدیه است و به‌خاطر تداوی به شفاخانه جمهوریت شهر کابل آمده‌است او می‌گوید از زمانی‌که بستری شده پول زیادی را به‌خاطر تداوی‌اش به مصرف رسانیده‌است.

او گفت که به سرطان ثدیه مبتلا هستم و ظرف یک هفته ۵۰ هزار افغانی به‌خاطر معاینات و دوا مصرف شده‌است و ما توانایی اقتصادی نداریم داکتران گفتند که باید بستری شوم پیسه نداریم شوهرم بیکار است.

خانم عالمه در حالی‌که از درد شدید دارد از حکومت به‌خصوص وزارت صحت عامه می‌خواهد که امکانات بهتری را برای تداوی سرطان ثدیه فراهم نماید.

از سوی هم شنیکی کروخیل نماینده مردم در ولسی جرگه افغانستان که مبتلا به سرطان ثدیه است از تشخیص نادرست در کشور شکایت می‌کند.

شنیکی کروخیل نماینده مردم در ولسی جرگه افغانستان
شنیکی کروخیل نماینده مردم در ولسی جرگه افغانستان

خانم کروخیل می‌گوید، اگر داکتران به موقع تشخیص درست نمایند سرطان ثدیه قابل علاج و تداوی است.

او افزود که اگر من در مراحل اول تشخیص می‌شدم شاید هیچ مشکلی نمی‌بود خوبتر می‌بودم و به تداوی ارزانتر صحت‌یاب می‌شدم اما از این‌که داکتران ما تشخیص درست کرده نمی‌توانند این مسئله بسیار نگران کننده‌است به همین دلیل خیلی نیاز است که همچو سمپوزیم‌ها راه اندازی شود تا اهل طبابت آگاه شوند و مریض را کمک کنند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، سرطان دو عامل دارد یکی عامل ژینیتیکی که جلوگیری آن بسیار مشکل و دیگر آن عامل غیر ژینیتیکی است که قابل جلوگیری می‌باشد.

عدم اجرایی فعالیت‌های فزیکی، چاقی، استفاده از مشروبات الکولی، اشعه مضره، سن بلند، نگرفتن حمل و ندادن شیر به کودکان از عوامل عمدۀ مبتلا شدن زنان به سرطان ثدیه عنوان شده‌است.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، در سال ۲۰۱۸ میلادی سه هزار زن در کشور مبتلا به سرطان ثدیه بودند که ۱۷۰۰ تن آن‌ها جان باخته‌اند.

فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز یکشنبه در اولین سمپوزیم ملی سرطان ثدیه در کابل گفت، با آن‌که کارها در زمنیه تشخیص و تداوی سرطان‌ها به‌خصوص سرطان ثدیه انجام شده اما این بسنده نیست.

او گفت که خطاهای طبی یکی از مشکلات کشور ما است و توجه جدی تان را در این زمینه خواهانم انشاالله در روزهای اخیر دو مرکز تداوی سرطان ثدیه در بلخ و هرات که هریک دارای ده بستر است باز می‌شوند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در حال حاضر مراکز تشخیص و تداوی سرطان ثدیه در شفاخانه‌های استقلال و جمهوریت کابل و همچنان یک مرکز در ولایت هرات فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG