لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

منبع هندی: امريكا برای ما هيچ تضمينی در مورد تلاش‌های صلح افغانستان نداده‌است


آرشیف/ بیرق های ملی امریکا و هند
آرشیف/ بیرق های ملی امریکا و هند

یک منبع معتبر هندی می‌گوید، ايالات متحده امريكا برای آنان هيچ تضمينی در مورد تلاش‌های صلح افغانستان نداده‌است.

ادامه تلاش‌های امریکا در خصوص صلح افغانستان نگرانی هند را برانگیخته‌است.

یک منبع معتبر هندی روز پنج‌شنبه «۳۰ جوزای ۱۳۹۸» در دیدار با شماری از خبرنگاران افغان در دهلی‌نو گفت که ایالات متحده امریکا هیچ ضمانتی در مورد تلاش‌های صلح افغانستان به آنان نداده‌است.

به‌گفته منبع، هند به‌گونه کامل در جریان گفتگوهای امریکا و طالبان قرار نگرفته‌است.

این منبع هندی که نخواسته نامش ذکر شود همچنان اضافه می‌کند که هند نگرانی‌هايش در اين زمينه به‌خصوص در مورد نقش پاكستان كه هرگز به وعده‌هايش عمل نكرده را قبلاً با رئيس جمهور غنی در بیشکک مطرح كرده‌است.

منبع هندی همچنان گفته‌است، قرار است رئیس جمهور محمد اشرف غنی در آینده نزدیک به این کشور سفر کند که در این سفر نگرانی‌های هند با جانب افغانستان به گونه جدی مطرح خواهند شد.

منبع هندی واضح نساخت که نگرانی هند در این باره چیست و امریکا چگونه تضمینی در روند صلح افغانستان به این کشور باید بدهد.

اما صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت، در این باره زمانی صحبت خواهد کرد که هند به گونه رسمی ابراز نظر کند.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

این در حالی است که امریکا از چندی به این‌سو تلاش‌ها در باره صلح افغانستان را شدت بخشیده و زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه این کشور در امور صلح افغانستان تا حال شش بار با نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کرده‌است.

تا حال این گفتگوها نتیجۀ واضحی در قبال نداشته و آقای خلیل‌زاد قرار است برای بار هفتم با نماینده‌گان طالبان دیدار کند.

اما نگرانی هند در باره تلاش‌های امریکا در خصوص صلح افغانستان چیست که یک منبع معتبر این کشور از آن با خبرنگاران افغان صحبت کرده‌است؟

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان می‌گوید، هند از صلحی که در آن پاکستان نقش داشته باشد، احساس خطر می‌کند.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

او گفت: "هند در منطقه یک قدرت بزرگ اقتصادی، سیاسی و حتی اتمی است، بدون نقش هند که حریف‌اش پاکستان است هر نوع سرنوشتی را که برای افغانستان بنویسند کامگار و موفق نخواهد بود، اگر صلحی که در ساحه قیادت پاکستان صورت گیرد و صلحی تحت اشراف پاکستان به وجود بیاید، منافع هند در آن تهدید می‌شود."

منبع معتبر هندی که با خبرنگاران افغان صحبت کرده همچنان در اشاره به روابط میان دهلی نو و اسلام‌آباد گفته که روابط میان هند و پاکستان با در نظرداشت وضعیت موجود و عملکرد آن کشور، بهبود نخواهد یافت.

در دیدار این منبع با خبرنگاران همچنان به بندر چابهار نیز اشاره شد که منبع در جواب به یک سؤال خبرنگار رادیو آزادی گفت، تحریم‌های امریکا بالای ایران کار و بار در بندر چابهار را متأثر کرده‌است.

منبع افزوده که شركت‌های بزرگ از این بابت نگران اند که مبادا چابهار در آینده شامل تحریم‌های امریکا شود و به همین دلیل این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی این بندر خودداری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG