لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

انتقاد سیگار بالای ماموریت معاونت امریکا با سکتور امنیتی افغانستان


نیروهای افغان
نیروهای افغان

ادارۀ سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در یک گزارش تازه، از ماموریت معاونت امریکا با سکتور امنیتی افغانستان انتقاد کرده‌است.

ادارۀ سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید، ماموریت معاونت امریکا با سکتور امنیتی افغانستان، به افغان‌ها در تصمیم گیری‌های مهم سهم نمی‌داد و در نتیجه برنامه‌های را عملی می‌کرد که افغان‌ها بدون کمک امریکا نمی‌توانستند هیچ کاری کنند.

سیگار در گزارش تازه‌اش که دیروز نشر شد، به نقل از دگر جنرال دانیل بولگر یک فرمانده پیشین قوماندانی مشترک انتقال مسئولیت‌های امنیتی در افغانستان گفته‌است، به افغان‌ها صرف خبر و هدایت داده می‌شد، از آن‌ها نه سوال می‌شد و نه همرایشان مشورت می‌شد.

دگر جنرال دانیل بولگر یک فرمانده پیشین قوماندانی مشترک انتقال مسئولیت‌های امنیتی در افغانستان
دگر جنرال دانیل بولگر یک فرمانده پیشین قوماندانی مشترک انتقال مسئولیت‌های امنیتی در افغانستان

در گزارش سیگار گفته شده‌است، به بسیاری مشاورین پیش از اعزام شان به افغانستان، در مورد سیستم‌ها، اسلحه، فرهنگ، عقاید و تاریخ این کشور معلومات لازم داده نمی‌شد.

به گفته سیگار، ماموریت معاونت امریکا با سکتور امنیتی افغانستان یک پلان دوامدار و همه جانبه نداشت تا به اساس آن به پیش می‌رفت.

در گزارش به چند مورد مهم اشاره شده که به باور سیگار، سبب کمبودی و کاستی در این ماموریت شده‌است.

به گفته ادارۀ سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یک مورد مهم این است که با وجود اختصاص یافتن ۸۳.۳ میلیارد دالر از سوی امریکا به بودجه امنیتی این کشور، یک شخص مسئول یا اداره، کشور و یا اردو نبود که بر کار ماموریت معاونت با سکتور امنیتی نظارت کند.

در گزارش سیگار گفته شده‌است که جنرال بولگر، نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را یک مجموعۀ از سازش‌ها می‌داند و می‌گوید، اولویت‌های امریکا و نظریات سازنده برای تقویت نیروهای افغان هر سال با اولویت‌ها و نظریات سال‌های گذشته یکجا می‌شدند و با گذشت زمان به فراموشی سپرده می‌شدند.

نیروهای اردوی ملی افغانستان
نیروهای اردوی ملی افغانستان

در گزارش همچنان آمده‌است که قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، در زمینه چگونگی آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان در ولایت‌های مختلف، صلاحیت قاطع نداشت و این موضوع سبب شد که عدم توازن در راستای ساختن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ایجاد و از معیاری شدن ماموریت معاونت با سکتور امنیتی جلوگیری شود.

سیگار می‌گوید، فرار بسیاری از سربازان، توظیف شماری افراد آموزش دیده پس از برگشت به کشور به کارهای خلاف رشته شان و تفاوت در پالیسی‌های اردوی افغانستان، باعث شد که قوای دفاعی و امنیتی این کشور نتوانند از برنامه‌های آموزشی در امریکا استفادۀ خوب کنند.

در گزارش گفته شده‌است که بنابر همین تفاوت‌ها، وزارت دفاع امریکا در نظر دارد که برنامۀ آموزش پیلوتان قوای هوایی افغانستان را در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی توقف دهد.

XS
SM
MD
LG