لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

نگرانی‌ها ازکمرنگ‌بودن نقش زنان در روند گفت‌وگوهای صلح


دیده بان حقوق بشر
دیده بان حقوق بشر

هیتربارمعاون بخش حقوق زنان این سازمان روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که، حکومت دراین پروسه برای زنان پنجاه درصد سهم بدهد.

در این حال شماری از زنان افغان نیز نگرانی مشابه داشته و می‌گویند که صدای شان به‌خاطری خاموش است که از حضور آشکارای شان ناامید گردیده اند.

با این همه وزارت امور زنان افغانستان می‌گوید که برای زنان در پروسۀ صلح سهم داده شده است، اما به‌خاطر نقش بیشتر آنان طرح را به‌حکومت ارائه کرده است.

هیتربارمعاون بخش حقوق زنان سازمان جهانی حقوق بشرمی‌گوید، حکومت افغانستان به‌گونۀ که لازم است برای زنان در پروسۀ صلح سهم نداده است.

وی روز دوشنبه در صحبت با رادیوآزادی روی نقش پنجاه درصدی زنان افغان دراین پروسه تأکید کرد.

"این یک اصل مهم است که درگفت‌وگوهای صلح افغانستان، سهم پنجاه درصدی زنان معلوم شود، به‌خاطر این‌که پنجاه درصد نفوس افغانستان را زنان تشکیل می‌دهد، و زنان می‌توانند در بخش صلح نقش برازنده‌ای را بازی نمایند."

خانم بار می‌گوید، هرچند رهبران حکومت در مورد زنان اختلافات میان خود شان را دارند؛ اما این بدین معنا نیست که نمی‌توانند در مورد حقوق زنان و تصمیم گیری آنان در حکومت کاری انجام دهند.

شماری از اعضای ولسی‌جرگه به‌خصوص زنان، درکنار صلح، از نقش نمایشی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاد می‌کنند.

رحیمه جامی یک عضواین جرگه می‌گوید: "به گونه‌ی که امروز باید حرف زنان شنیده شود؛ شنیده نمی‌شود، پروسۀ صلح و انتخابات یک‌جا آغاز شده است، سیاسیون ما در کارهای انتخاباتی شان مصروف استند، بنام ساخت نیم جامعه از زنان درتکت‌ها و مبارزات انتخاباتی کارگرفته می‌شود‌، اما آن فرصت را برایشان نمی‌دهند که ازحق شان دفاع کنند."

پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح و برخی پیشرفت‌ها دراین پروسه، میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه‌ی وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان درقطر، زنان افغان برای حضور یافتن شان در گفت‌وگوهای صلح در نشست‌های مختلف صدا بلند کردند، اما این صدا‌ها آهسته، آهسته خاموش گردید، این‌که دلیل این خاموشی چه بود فرزانه کوچی عضو دیگر ولسی جرگه در این مورد می‌گوید: "این حرف واضح است و ما احساس کرده می‌توانیم که چنه‌زنی زنان کمترشده است، عامل آن این است که آوازه‌هایی منتشرشده اند که توافق‌نامه میان امریکایی‌ها و نماینده‌گان طالبان آماده است، پس زنان ناامید شده اند که صدای شان شنیده نمی‌شود."

درحال حاضر دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان مقامات امریکایی و نماینده‌گان طالبان در قطرجریان دارد .

گفته می‌شود که در این دور گفت‌وگوهای امریکا و طالبان به یک توافق دست یابند.

پس از این توافق هیئت مذاکره‌کننده افغان نیز گفت‌وگوهای مستقیم شان را با نماینده‌گان طالب آغازخواهند کرد.

حکومت هیئت مذاکره کنندۀ خود را تعیین کرده است، هرچند در فهرست این هیئت نام و نقش زنان به‌گونۀ رسمی اعلام نشده است، اما شماری از منابع به رادیوآزادی گفته اند که در ترکیب این هیئت، نام‌های حبیبه سرابی و شاگل رضایی نیز شامل می‌باشد.

اما رویا دادرس سخن‌گوی وزارت امورزنان افغانستان می‌گوید که در پروسۀ صلح نقش زنان قابل ملاحظه است و برای بیشترشدن سهم شان طرح را به مقامات حکومت فرستاده اند.

"ما دیدیم که نقش زنان در پروسۀ صلح رنگین بود، اما برای این‌که ما بتوانیم مشکلات زنان را کمترسازیم، ما به‌خاطر حضور بیشترزنان طرح را به حکومت ارایه کردیم."

قابل یاد‍‌آوری ‌است که درگفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر و مسکو با طالبان نیز زنان افغان حضورداشتند، اما نه به تعدادی که مردها شرکت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG