لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

گزارش: در پروسه استخدام وزارت خارجه مداخله سیاسی صورت می‌گیرد


ساختمان وزارت خارجۀ افغانستان
ساختمان وزارت خارجۀ افغانستان

یک نهاد ناظر مبارزه با فساد در افغانستان می‌گوید که ۴۴ درصد کارمندان وزارت خارجه، بدون امتحان کانکور استخدام شده‌اند.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری با انتشار گزارشی اعلام کرده که این کارمندان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به این وزارت پیوسته‌اند.

یافته‌های این نهاد همچنان نشان می‌دهد که فرستادن زودهنگام کارمندان این وزارت به موقف‌های بالاتر دیپلوماتیک از چالش‌های برجستۀ دیگر در این وزارت است.

از سوی هم وزارت خارجۀ افغانستان این گزارش را رد کرده بی‌اساس می‌داند.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری اعلام کرده که روند استخدام کارمندان وزارت خارجۀ افغانستان تحت تأثیر مداخلات سیاسی صورت می‌گیرد.

باری سلام عضو این کمیته هنگام انتشار گزارش تازۀ این کمیته به خبرنگاران گفت که مداخله و نفوذ سیاسی بر روند اعزام کارمندان این وزارتخانه به ماموریت‌های خارجی نیز تأثیر گذاشته است.

آقای سلام می‌گوید صدها دیپلومات افغان پس از اتمام ماموریت‌های خارجی به کشور بازنگشته و بیشتر کارمندان این وزارتخانه آموزش‌های دیپلوماتیک ندیده و زبان خارجی نمی‌دانند.

در مجموع روند استخدام و اعزام کارمندان با مشکلات جدی روبه‌رو بوده است. قوانین و لوایحی که وجود دارد، به‌درستی پیاده نشده اند. از جمله در بخش تحصیلات، رشته‌های تحصیلی، تجارب کاری، آزمون زبان و همچنان سپری کردن کورس‌های دیپلماسی می‌باشد و در بسا موارد قوانین زیر پا شده است."

در گزارش کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اشاره شده که شماری از دیپلومات‌ها بیشتر از دورۀ مأموریت قانونی خود به کار ادامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ۴۴ درصد کارمندان وزارت خارجه، بدون امتحان کانکور استخدام شده‌اند. از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۷ تنها دو بار امتحان کانکور برگزار شده که در نتیجه آن ۶۸ نفر به استخدام وزارت خارجه درآمدند.

بر اساس این گزارش، عده‌ای دیگر از کارمندان وزارت خارجه، پس از پایان قرارداد خود نیز همچنان مشغول کار هستند.

آقای سلام می‌گوید، "وزارت خارجه باید کارمندانی را که خلاف طرزالعمل استخدام شده‌اند اخراج کند و قضایای آن‌ها را در ظرف شش ماه پس از نشر این گزارش به لوی سارنوالی بفرستد." به گفته آقای سلام، "تحقیقات این گزارش در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۷ آغاز و در جنوری سال ۲۰۱۹ میلادی پایان یافته است."

اما صبغت احمدی سخن‌گوی وزارت خارجه این گزارش را رد می‌کند و می‌گوید: "تلاش اعظمی صورت گرفته تا از مداخلات بیرونی جلوگیری شود و در عین حال کسانی که در بیرون مقرر می‌شوند باید در وزارت خارجه سند زبان ارایه کنند و یک امتحان را بگذرانند. در وزارت خارجه حدود ۵۰ در صد کارمندان این وزارت در بیرون از کشور درس خوانده‌اند."

بربنیاد این گزارش کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری وزارت خارجه باید سیستم مدیریت معلومات منابع بشری را برای ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به گزینش و فرستادن کارمندان به خارج تا شش ماه آینده ایجاد کند تا از چنین مشکلات کاسته شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این شماری اعضای ولسی جرگه و دیپلومات‌های پیشین نیز به‌خاطر عدم برگشت دیپلومات‌ها پس از ختم دورۀ کاری خود به کشور؛ ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG