لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

ارگ: توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان تا هنوز نهایی نشده‌است


مذاکرات مقامات امریکایی با هیئت گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. March 12, 2019
مذاکرات مقامات امریکایی با هیئت گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. March 12, 2019

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، متن کامل توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان با آن‌ها شریک ساخته شده اما تا هنوز نهایی نشده‌است.

اما صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که جزئیات این توافق‌نامه را در حال حاضر شریک ساخته نمی‌تواند.

آقای صدیقی دیروز نهم اگست در صحبت با رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور افغانستان در رابطه به موارد اختلافی این توافق‌نامه نظر خود را با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان شریک ساخته است.

آقای صدیقی افزود: "چندی پیش آقای خلیل‌زاد در کابل بود جزئیات برنامه صلح و جزئیات تفاهمنامه که قرار است به امضاء برسانند، با حکومت افغانستان شریک ساخته شده و حکومت افغانستان تمام ملاحظاتش را در مورد این متن با طرف امریکا شریک ساخته و بخش عمده ملاحظات حکومت افغانستان این است که ما باید داخل مرحله جدید شویم که در آن مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان است که منجر به صلح شود و حملاتی که از سوی طالبان بالای مردم صورت می‌گیرد و خشونت‌ها باید متوقف شوند."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیقی این را رد کرد که گویا متن توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان نهایی شده است و یا این متن پس از رسیدن به یک توافق به دسترس حکومت افغانستان سپرده شده‌است. او تأکید کرد که کار روی این توافق‌نامه هنوز جریان دارد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از به پایان رسانیدن سفر اخیر خود به دوحه در تویترش نوشته بود که هیئت امریکایی و طالبان روی جزئیات یک توافق‌نامه کار می‌کنند.

از سوی دیگر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز جمعه به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت، توقع دارد که در پایان این دور مذاکرات با هیئت امریکایی به یک توافق دست یابند.

او بدون این‌که به جزئیات این توافق بپردازد افزود که در این توافق‌نامه برقراری آتش‌بس و گفتگو با نماینده‌های افغانستان شامل خواهند بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، سهیل شاهین روشن نساخته که هدف از گفتگو با نماینده‌های افغانستان، گفتگو با نماینده‌های رسمی حکومت است یا خیر؟

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر حین صحبت با خبرنگاران
سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر حین صحبت با خبرنگاران

نماینده‌های طالبان تا کنون سه بار با شماری از سیاسیون افغانستان دیدار کرده‌اند اما گفتگو با نماینده‌های رسمی حکومت افغانستان را همواره رد کرده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی هم‌چنان گفت که برقراری آتش‌بس و گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان دو نکته اساسی در توافق‌نامه صلح با طالبان است که برای آقای خلیل‌زاد نیز یادآوری شده‌است.

از سوی دیگر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روز پنج‌شنبه با شیخ تمیم بن حماد الثانی امیر قطر در مورد روند صلح افغانستان صحبت تلیفونی داشت.

آژانس دولتی قطر در مورد این مکالمه تلیفونی خبر داده است.

سکات وردن متخصص امور افغانستان در انستیتوت صلح واشنگتن هفته پیش با نشر یک مطلب گفت که در روند صلح افغانستان دو گزینه موجود است.

به نوشته سکات وردن، یک گزینه رسیدن به یک راه حل با طالبان است که می‌تواند منجر به یک سیستم جدید شود و طالبان نیز برای شرکت در آن موافقت کنند و گزینه دوم این‌که مشروعیت حکومت فعلی از طریق انتخابات تجدید شود و حکومت جدید از یک موقف قدرت بیشتر با طالبان داخل مذاکره گردد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از آقای وردن نوشته که هر دو گزینه آسان به نظر نمی‌رسد.

XS
SM
MD
LG