لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۳۴

حکومت وحدت ملی: امریکا در مورد صلح افغانستان دو توافق‌نامه جداگانه امضا می‌کند


جریان یکی از نشست‌های مقامات امریکایی با نمایندگان طالبان در دوحه، قطر.
جریان یکی از نشست‌های مقامات امریکایی با نمایندگان طالبان در دوحه، قطر.

حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید، امریکا ضمن تلاش‌های جاری برای صلح در این کشور دو توافق‌نامه جداگانه را امضا می‌کند، یکی با طالبان و دیگری با حکومت افغانستان.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه بدون جزئیات بیشتر پنجشنبه شب «۲۴ اسد ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان محتوای توافق‌نامه محتمل میان امریکا و طالبان را نیز بدست آورده‌است.

آقای رحیمی می‌افزاید، محور های هر دو توافق‌نامه را چهار موضوع اساسی هشت دور گفتگوی مقامات امریکایی با نمایندگان طالبان در قطر تشکیل می‌دهد.

محور های هر دو توافق‌نامه را چهار موضوع اساسی هشت دور گفتگو در قطر تشکیل می‌دهد.

مقامات امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، و طالبان در گفتگوهای خود در بارۀ؛

  • خروج سربازان امریکایی از افغانستان؛
  • چگونگی مبارزه علیه تروریزم؛
  • آتش بس و؛
  • آغاز گفتگوی بین‌الافغانی؛

بحث کرده‌اند.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان حین سخنرانی در کابل
مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان حین سخنرانی در کابل

آقای رحیمی با تأکید روی این‌که، متن توافق‌نامۀ که امریکا با افغانستان امضا خواهد کرد میان حکومت‌های دوکشور تبادله شده‌است، می‌گوید: "متن توافق‌نامه‌ها از قبل بین حکومت ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان تبادله شده، هدفم متنی است که میان دو کشور به امضا می‌رسد و همچنان حکومت افغانستان در جریان توافق‌نامه که امریکا با طالبان قرار است امضا کند قرار داشته، با تفاهم و همآهنگی کارها به پیش می‌رود. ما امیدوار هستیم که این تلاش‌ها نتیجه دهد و ملت و مردم ما به صلح که خواست جدی حکومت و مردم است دست یابد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه در دیدار با نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور به مناسبت عید گفت، نیاز به توافق جدید با امریکا و ناتو نیست.

آقای غنی اطمینان داد که بر سر آینده‌ی نیرو های امنیتی کشورش معامله صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: "تعهد من این است که بر سر آینده‌ی نیرو های امنیتی و دفاعی کشور هیچ معامله صورت نخواهد گرفت، آن توافقنامۀ که در آن هویت و اقتدار افغانستان مصون نباشد، قابل قبول نخواهد بود."

قبل از این صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته بود که نتایج دور هشتم گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و طالبان برخلاف دوره‌های قبلی تا هنوز با حکومت افغانستان در میان گذاشته نشده‌است.

آقای صدیقی گفته‌است، آنان توقع دارند که متن توافق‌نامه احتمالی میان دو طرف هرچه زودتر با حکومت این کشور در میان گذاشته شود.

تا کنون در مورد چگونگی توافق‌نامه احتمالی جدید بین امریکا و حکومت افغانستان جزئیات در دست نیست که چی وقت و در کجا امضا خواهد شد.

امریکا و ناتو موافقتنامه‌های امنیتی و دفاعی با حکومت وحدت ملی افغانستان دارند که حضور قوای‌شان در افغانستان را قانونی می‌سازد.

رادیو آزادی در بارۀ اظهارات ریاست اجرائیه افغانستان مبنی بر امضای توافقنامه جدید با امریکا خواهان تبصره وزارت خارجۀ امریکا شد، ولی تا تهیه این گزارش کدام پاسخی دریافت نکرد.

مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا ابراز امیدواری کرده‌است که تا پیش از اول ماه سپتمبر توافق صلح با طالبان به دست آید.

امیدواری پامپیو برای صلح افغانستان تا سپتمبر
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:14 0:00

مرتبط

XS
SM
MD
LG