لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

خلیل‌زاد با دیگر مقامات امریکایی روی اقدامات بعدی غور می‌کنند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه دوباره به واشنگتن برگشت. او مذاکرات ده روزه خود را در قطر با نمایندگان طالبان که بر مسایل تخنیکی متمرکز بود مثمر خوانده و اکنون با مقامات در واشنگتن بر اقدامات بعدی غور می‌کند.

به اساس گزارش خبرگزاری جرمنی اداره رئیس جمهور ترمپ بر این موضوع غور می‌کند که بدون در نظر داشت پلان‌های موجود تعداد سربازان و دیپلومات‌های خود را در افغانستان کاهش بدهد.

گفته می‌شود کاهش عمومی سربازان، دیپلومات‌ها و کارمندان خیریه امریکایی در افغانستان بعضی پیشرفت‌های را که در بخش حقوق بشر و رشد این کشور صورت گرفته به خطر رو به رو خواهد ساخت.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در تویتر خود نوشته است، امیدوار است که این آخرین عید قربانی باشد که در آن جنگ در افغانستان دوام دارد.

آقای خلیل‌زاد نوشته است: "می‌دانیم که افغان‌ها تشنه صلح می‌باشند ما در پهلوی آن‌ها ایستاده هستیم و بر یک موافقه برای صلح عزتمند و پایدار سخت کار می‌کنیم.

خبرگزاری جرمنی نوشته است طبق موافقه که آقای خلیل‌زاد در مورد آن با طالبان بحث می‌کند تعداد بیست هزار سرباز امریکایی و خارجیان دیگر در افغانستان تقریباً نصف خواهد شد.

در مقابل این از طالبان ضمانت گرفته می‌شود که افغانستان بار دیگر به مرکز افراطگرایان تبدیل نخواهد شد.

حکمت اعظمی معاون مرکز مطالعات جنگ و صلح در افغانستان می‌گوید از دور قبلی مذاکرات صلح چنین انتظار می‌رفت که طرف امریکا و نمایندگان طالبان اولین توافق صلح را امضا خواهند کرد. اما به گفته آقای اعظمی به طالبان گفته شده که موافقه نهایی را باید با مقامات بلند رتبه امریکایی امضا کنند.

وی می‌گوید: "بعضی از کشورها به طالبان این نظر را داده بودند که معاهده نهایی نباید به سطح خلیل‌زاد باشد و این معاهده را باید پامپیو وزیر خارجه امریکا امضا کند تا این موافقتنامه و معاهده به سطح بلند باشد و امریکا متعهد شود که وعده‌های را که می‌دهد بجا می‌آورد. وقتی که امضای نهایی بر این موافقتنامه گذاشته می‌شود، رهبران بعضی کشورهای دیگر هم حضور داشته باشند."

آقای خلیل‌زاد گفته است که در مذاکرات با طالبان در بعضی موارد پیشرفت حاصل شده، ولی چنین معلوم می‌شود که در خواسته‌های دیگر امریکا پیشرفت حاصل نشده از جمله ملاقات مستقیم طالبان با حکومت افغانستان.

طالبان که حکومت افغانستان را دست نشانده غرب می‌شمارند، تا حال با آن به میز مذاکره حاضر نیستند.

در حالی که هیئت طالبان در قطر با نمایندگان امریکا ملاقات داشتند، حملات طالبان در داخل افغانستان شدت گرفت.

در این مذاکرات خواست کلیدی دیگر امریکا اعلان آتش‌بس می‌باشد. به نوشته خبرگزاری جرمنی هر چند امریکا بر قطع خونریزی در افغانستان تأکید می‌کند، اما طالبان از افزایش خشونت همچون یک وسیله قوی برای بدست آوردن امتیاز در مذاکرات استفاده می‌کند.

وزارت خارجه امریکا می‌خواهد کارمندان سفارت امریکا در کابل را که بزرگترین مأموریت دیپلوماتیک امریکا به شمار می‌رود، کمتر بسازد.

به نوشته خبرگزاری دی پی ای آلمان چنین معلوم می‌شود که اداره رئیس جمهور ترمپ در خارج شدن از افغانستان جدی می‌باشد و هم‌چنان این اقدام جز برنامه صرفه جویی امریکا و کاهش حضور دیپلوماتیک آن در کشورهای دیگر حساب می‌شود.

XS
SM
MD
LG