لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

گاردین: موافقتنامۀ نادرست صلح افغانستان را دچار هرج و مرج خواهد ساخت


  • گاردین

موافقتنامۀ نادرست صلح افغانستان را یک بار دیگر دچار هرج و مرج خواهد ساخت.

این را روزنامۀ گاردین به نقل از گروه‌های مدافع حقوق زنان نوشته است.

روزنامه از قول ثریا پاکزاد، بنیانگذار سازمان صدای زنان می‌نویسد، موافقتنامۀ که در نتیجۀ گفتگو‌های ضعیف حاصل شود و نمایندگی مناسب از شهروندان افغانستان نکند، دستآورد‌های دموکراتیک ۱۸ سال گذشته را به مخاطره خواهد انداخت.

روزنامه به ادامۀ همزمان گفتگو‌های صلح میان ایالات متحده و طالبان و مبارزات انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرده‌است.

طالبان، این انتخابات را که تا کنون دوبار به تأخیر افتاده، تحریم کرده‌اند.

به نوشتۀ روزنامه، گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند، این تشویش وجود دارد که اگر انتخابات بار دیگر به تأخیر بیفتد و یا هم لغو شود، شاید بجای یک حکومت دموکراتیک، حکومتی مانند امارت طالبان سر کار آید.

روزنامه به نقل از فعالان حقوق بشر نوشته است، گفتگو‌های جاری صلح، ممکن روی این متمرکز باشد که نیروهای بین‌المللی به شرط مصون بودن فضای سیاسی آیندۀ افغانستان، این کشور را ترک کنند.

اما به نوشتۀ روزنامه، بحث رها ساختن بالقوۀ سیزده هزار طالب از زندان‌های افغانستان نیز در میز گفتگو‌های صلح مطرح است که شاید تعدادی از آن‌ها در هر حکومت آینده سهم داشته باشند.

گاردین به نقل از ثریا پاکزاد نوشته است، که اگر دستآورد‌های ۱۸ سال گذشته در این گفتگو‌ها تضمین نشود، افغان‌ها یک بار دیگر همه چیز را از نقطۀ صفر آغاز خواهند کرد.

روزنامه به مسافرت ماه گذشتۀ یک هیئت سازمان ملل متحد به افغانستان نیز اشاره کرده‌است.

گاردین به نقل از فومزیل مالامبو نجوکا، رئیس این هیئت نوشته است، در افغانستان زنان خواهان موافقتنامۀ صلحی نیستند که به قیمت حقوق‌شان تمام شود.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست مطلبی را در مورد گروه دولت اسلامی نوشته است، گروهی که مسئولیت حملۀ انتحاری در یک مراسم عروسی در غرب کابل را به دوش گرفت.

در حملۀ ناوقت شنبه دستکم ۶۳ تن کشته و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

به نوشتۀ روزنامه، این حملۀ داعش، نشان دهندۀ یکی از چالش‌ها در برابر گفتگو‌های صلح میان ایالات متحده و طالبان است.

روزنامه می‌نویسد، داعش خلافت خود خوانده‌اش در عراق و سوریه را اوایل امسال از دست داد.

اما به نوشتۀ روزنامه، حملۀ شنبه نشان داد که گروه دولت اسلامی به عنوان یک نیروی قدرتمند فراتر از مرزی که یک زمان ادعا کرده بود، باقیست.

روزنامه می‌نویسد، این حمله در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و طالبان روی نهایی ساختن معاملۀ صلحی کار می‌کنند که جنگ تقریباً ۱۸ سالۀ افغانستان را پایان خواهد داد.

واشنگتن پُست نوشته است که داعش در حال گسترش حضورش در افغانستان است.

به نوشتۀ روزنامه، هدف شاخۀ خراسان یا ولایت خراسان وابسته به گروه داعش تصرف قلمرو است.

روزنامه می‌نویسد، این گروه حمله‌های وحشیانه را بالای غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان انجام و مشخصاً شیعیان را هدف قرار می‌دهد.

روزنامه به نقل از مایکل کوگلمن، کارشناس امور آسیای جنوبی در مرکز ویلسن نوشته است که اکثریت جنگجویان داعش هنوز در ولایت ننگرهار حضور دارند، اما حملۀ این گروه بالای محفل عروسی در کابل نفوذ روز افزونش را نشان داد.

XS
SM
MD
LG