لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از نشریه‌های جهان


  • انترنشنل پالیسی دایجست

نشریه انترنشنل پالیسی دایجست در شماره اخیر خود به موافقتنامه صلح بین امریکا و طالبان اشاره نموده می‌نویسد که موقف روسیه و کشورهای دیگر به این موافقتنامه چگونه خواهد بود.

به نوشته نشریه، فدراسیون روسیه می‌گوید طرف‌های مذاکره در قطر پیشنهاد کرده اند که روسیه همچون ضمانت کننده در امضای موافقتنامه صلح بین امریکا و طالبان حضور داشته باشد و در آن امضا کند.

به نوشته نشریه، طالبان از کشورهای دیگر مانند چین هم خواسته اند که در مراسم امضای این موافقتنامه سهم گرفته و در آن امضا کنند.

البته هدف طالبان در این موضوع واضح است، زیرا شاید بعد از این موافقتنامه و خروج قوای امریکا از افغانستان کمک‌های مالی امریکا و متحدین آن هم به افغانستان محدودتر شود و افغانستان در آنصورت نیاز به کمک‌های بیشتر خواهد داشت که ممالک همسایه می‌توانند در این بخش به آن‌ها کمک کنند.

اما سؤال عمده اینست که آیا با بیرون شدن امریکا از افغانستان کشورهای مانند روسیه، چین، هندوستان، پاکستان و دیگران چگونه واکنش نشان خواهند داد؟

به نوشته نشریه انترنشنل پالیسی دایجست بعد از آنکه رئیس جمهور اوباما به قدرت رسید و اعلان کرد که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی تمام عساکر امریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد کشورهای منطقه به این پی بردند که تمایل امریکا برای خارج شدن از صحنه جنگ افغانستان جدی می‌باشد و آنها در این مورد بعضی آمادگی‌ها را مد نظر گرفتند.

همچنان رئیس جمهور ترمپ نیز پیش از انتخابات در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود خواهان ختم طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ کشورش می‌باشد و می‌خواهد هر چه زودتر سربازان امریکایی را به وطن شان برگرداند، اما شرایط جنگ سبب شد که او شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را افزایش دهد.

حالا هم به نوشته نشریه انترنشنل پالیسی دایجست کشورهای منطقه بعضی پیش‌بینی‌های برای خروج قوای امریکا از افغانستان دارند، ولی این‌که تخمین‌های آنها در رابطه با آینده افغانستان تا چه حد دقیق خواهد بود، بزودی بعد از امضای موافقتنامه با طالبان و پروسه عملی کردن آن واضح خواهد شد.

  • دیپلومات

تحلیلگر نشریه دیپلومات می‌نویسد؛ موضوع افغانستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک موضوع بسیار حساس می‌باشد و با تلاش برای معامله با طالبان رئیس جمهوری امریکا شاید بخواهد به مردم کشورش نشان بدهد که او توانست سربازان امریکایی را از طولانی‌ترین جنگ امریکا به وطن برگرداند.

به گفته تحلیلگر دیپلومات؛ امریکا نباید احتیاط را از دست بدهد زیرا این کار می‌تواند آینده امنیت ملی این کشور را با خطر روبه‌رو سازد.

سؤال اول اینست که توافق با طالبان برای ثبات افغانستان و منطقه چه معنی دارد و حتی بعد از تکمیل و نهایی شدن این معامله با طالبان این موضوع مهم است که افغانستان دوباره به لانه تروریستان تبدیل نشود.

به گفته تحلیلگر، سؤال‌ها در مورد این که "سرنوشت داعش و همچنان گروه‌های افراطی که در امتداد سرحدات پاکستان و افغانستان فعالیت دارند چه می‌شود و چگونه می‌توان آنها را مهار کرد" بی‌پاسخ اند.

بنظر تحلیلگر دیپلومات؛ در بخش دیپلوماتیک این موافقتنامه هم سؤال‌های وجود دارند، اول اینکه طالبان که هیچ نوع تجربه دیپلوماتیک ندارند در این بخش چگونه عمل خواهند کرد.

به نظر تحلیلگر، نگرانی حکومت افغانستان در رابطه با بخش سیاسی این معامله هم بسیار بجا می‌باشد.

در بُعد منطقوی هم سؤال‌های زیاد وجود دارند که واکنش کشورهای منطقه به این توافقنامه امریکا و طالبان چگونه خواهد بود.

البته بعضی از این سؤال‌ها بعد از افشای متن کامل موافقتنامه پاسخ خود را پیدا خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG