لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

استقبال شورای عالی صلح از اظهارات اخیر رایان کراکر


راین کراکر سفیر پیشین امریکا در افغانستان
راین کراکر سفیر پیشین امریکا در افغانستان

شورای عالی صلح از سخنان رایان کراکر، سفیر پیشین امریکا در افغانستان، استقبال می‌کند.

هرچند امریکا از اراده‌اش برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح چیزی نگفته، اما رایان کراکر، سفیر پیشین این کشور در افغانستان، می‌گوید که اگر این مذاکرات از سر گرفته شود، در آن به حکومت افغانستان باید سهم قابل ملاحظه داده شود.

کراکر این موضوع را در گفت‌وگویی ویژه با فاکس‌نیوز بیان کرده و همچنان از تصمیم آقای ترمپ برای لغو گفت‌وگو با گروه طالبان پشتیبانی کرده است: "اگر ما با طالبان گفت‌وگو می‌کنیم و حکومت افغانستان در آن حضور نداشته و یا شامل نباشد، ما مشروعیت حکومت را زیر پرسش می‌بریم. حکومتی که سال‌ها آن را حمایت کردیم و هزینه پرداختیم، ما باید دوباره به سوی یک روند سیاسی برویم که متفاوت باشد و حکومت افغانستان در خط مقدم آن باشد."

آقای کراکر افزوده که اگر گروه طالبان به این پیشنهاد موافق نباشد، باید انتظار کشید تا این گروه به این معامله حاضر شود و امریکا نباید فکر کند که این جنگ را باخته است.

با این حال، شورای عالی صلح افغانستان از پیشنهاد تقویت نقش حکومت افغانستان در مذاکرات صلح با گروه طالبان استقبال کرده است.

محمد اسماعیل قاسمیار رئیس اجرایی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار رئیس اجرایی شورای عالی صلح افغانستان

محمد اسماعیل قاسمیار رئیس اجرایی این شورا به رادیو آزادی می‌گوید: "این پیشنهاد که سفیر پیشین امریکا کرده، من فکر می‌کنم هر اقدام که در میان افغان‌ها باشد و هر تصمیمی که مردم و حکومت افغانستان بگیرد، مشروعیت دارد. از این رو، این سخنان کراکر را یک نظر مثبت می‌دانیم."

حکومت افغانستان بارها خواستار گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان شده، اما این گروه بارها این خواست حکومت افغانستان را رد کرده است.

از سوی دیگر حکومت افغانستان گفته که تلاش‌های صلح را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تعویق انداخته است.

در این میان خالد سادات، کارشناس روابط بین‌الملل، می‌گوید شریک کردن حکومت افغانستان در مذاکرات صلح خواست کانگرس امریکا است: "به باورمن، این خواست مردم و اعضای کانگرس امریکا است. اگر آنها بخواهند، این گفت‌وگوها با طالبان با پیروزی به پیش برود و امریکا از افغانستان با مسئولیت برود، حکومت افغانستان را باید در مذاکرات شریک کند."

او می‌افزاید که طالبان مکلف‌اند با حکومت افغانستان مذاکره کنند و اگر این فرصت را از دست دهند، این گفت‌وگوها ناکام خواهند شد و زیان آن به گروه طالبان خواهد رسید.

هر چند پس از لغو گفت‌وگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان این گروه گفته که آماده از سر گیری گفت‌وگوها با مقام‌های آن کشور هستند، اما اقدام تازه در این باره تاکنون صورت نگرفته است.

حکومت افغانستان نیز گفته که در حال حاضر انتخابات برای این کشور اولویت دارد و مسئولیت از سرگیری گفت‌وگوهای صلح را پس از برگزاری انتخابات حکومت جدید برعهده خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG