لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

'در صورت توافق صلح، به جنگجویان طالبان باید فرصت‌های کاری فراهم شود'


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا.
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا.

ارزیابی های تازه سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان که در گزارش اخیر این اداره به نشر رسیده نشان دهنده آن است که در صورت توافق صلح با طالبان، شصت هزار جنگجوی این گروه نیاز به کار خواهند داشت و باید با ایجاد فرصت های کاری جلو پیوستن آنان با گروه های مافیایی گرفته شود.

جان سپکو سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید با توجه به وضعیت بد اقتصادی و بیکاری در افغانستان، فرصت ایجاد زمینه های کار برای تمامی این جنگجویان فراهم نیست و با توجه به تجربه کلمبیا و سومالیا، در صورت توافق صلح با طالبان تعداد زیادی از جنگجویان این گروه از سوی گروه های قاچاق مواد مخدر جذب خواهند شد.

جان سپکو سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان
جان سپکو سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان

او گفت: "برای این که یک جنگجو از جنگ دست بردارد و به جامعه بر گردد، وی نیاز به وظیفه و کار دارد و در غیر آن مجبور خواهد شد تا به میدان جنگ بر گردد و یا هم با یک گروه دارای عواید غیر قانونی در افغانستان یکجا شود که دست به جرایم سازمان یافته، اختطاف و یا قاچاق مواد مخدر می‌زنند."

آقای سپکو افزود، کمک‌های جهانی با افغانستان در حال کاهش است و رئیس این اداره از حکومت و کانگرس امریکا می‌خواهد که در صورت توافق صلح با طالبان، کمک ها و تعهدات مالی را با افغانستان بیشتر سازند تا جلو رشد گروه‌های مافیایی در این کشور گرفته شود.

بر بنیاد گزارش سیگار، در حال حاضر نزدیک به شصت هزار تن در افغانستان در کارو بار مواد مخدر دخیل اند و بخش اعظمی از آن کارگران جوانی اند که به دلیل بیکاری به کار در مزارع کوکنار و کارخانه های توليد مواد مخدر رو آورده اند.

امین الله شارق تحلیلگر سیاسی می‌گوید، مواد مخدر مشکل جهانی است و نیاز آن وجود دارد تا با این پدیده و گروه‌های دخیل در آن در سطح منطقه و جهان مبارزه صورت گیرد.

او افزود: "موضوع مواد مخدر حال با منطقه و جهان ارتباط دارد. تنها کاروباریان افغان نه، بلکه گروه های مافیای منطقه، جهان و حتی ادارات استخبارات خارجی از آن نفع می‌برند. موضوع مواد مخدر خیلی پیچیده و مشکل است، چون تعدادی زیادی افراد در آن دخیل اند، وقتی صلح و ثبات تأمین می‌شود و حاکمیت دولت تقویت می‌شود، دولت به این کار اجازه نمی‌دهد و بدون شک این گروه ها مشکلات ایجاد خواهند کرد."

حکومت افغانستان و برخی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی ادعا می‌کنند که بخش اعظم کوکنار افغانستان در مناطق تحت کنترول طالبان کشت می‌شود و جنگجویان این گروه برای کشت و تولید مواد مخدر زمینه سازی کرده‌اند.

اما گروه طالبان پیش از این با نشر یک اعلامیه دست داشتنش را در کشت و تولید مواد مخدر رد کرده‌ است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG