لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

زلمی خلیلزاد، به مجلس نمایندگان امریکا احضار شد


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، دیروز به کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا احضار شد.

اما نشست این کمیته با آقای خلیلزاد عقب درهای بسته برگزار شد.

از سوی دیگر الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی به اعضای این کمیته گفت که طی ۱۲ ماه گذشته، پیش‌رفت چشم‌گیری در راستای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی در افغانستان صورت گرفته است اما وی نگفت که گفت‌وگوها با طالبان از سر گرفته خواهد شد یا نه؟

الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی
الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به تازگی اعلام کرد که مذاکرات با طالبان لغو شده است.

بخش نخست نشست دیروز کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده که در آن زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان احضار شده بود، پشت درهای بسته برگزار شد.

بخشی دیگر این نشست علنی بود و در آن الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی نیز اشتراک کرده بود.

سوالات اعضای این کمیته از خانم ویلز عمدتاً روی چه‌گونگی گفت‌وگو‌های امریکا و طالبان متمرکز بود.

الیس ویلز روی پایان جنگ افغانستان از طریق سیاسی تأکید کرد و گفت که در این راستا در بیشتر از یک سال اخیر پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

او افزود: "راه حل سیاسی از طریق مذاکره که به بسیاری افغان‌ها قابل قبول باشد به عنوان بهترین راه در زمینۀ برقراری صلح دوامدار باقی‌ است."

در دوازده ماه گذشته ما برای رسیدن به این هدف پیشرفت چشم‌گیری داشته ایم، طالبان در گفت‌وگو با ایالات متحده و بحث‌ها با هم‌وطنان افغان شان، به‌شمول نمایندگان حکومت افغانستان در جولای امسال در گفت‌وگو‌ی بین‌الافغانی در قطر اشتراک کردند."

معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی در ادامه گفت: "نمی‌تواند در مورد مسایلی که روی آن‌ها مذاکره شده است مشخصاً توضیح دهد اما افزود که همه چیز وابسته به شرایط است.

از سوی دیگر الیوت اینگل رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که حکومت افغانستان و طالبان به اساس حسن نیت دریک پروسه‌ای که زمینه را برای مصالحه میان افغان‌ها فراهم کند شامل شوند.

الیوت اینگل رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
الیوت اینگل رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

آقای اینگل که از حزب دیموکرات است در ادامه گفت: "سوالات زیادی بی پاسخ مانده اند و با لغو گفت‌وگو با طالبان از سوی رئیس جمهور ترمپ نمی‌دانند که به کدام مسیر در حرکت استند."

او افزود: "حقیقت این است که پس از هجده سال جنگ و طالبان هنوز با برجا است، بدبختانه نیازمندیم تا به این حقیقت بپردازیم و این موضوع درست است که شما با دوستان خود صلح نمی‌کنید، این‌که باور می‌کنید یا نه برخی زمینه‌ها برای آغاز کار فراهم است. طالبان می‌خواهند که نیروهای ما از افغانستان بیرون شوند و ما هم می‌خواهیم که نیروهای ما به خانه بازگردند."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا حدود ده روز پیش به دنبال حملۀ طالبان در مکروریان دوم در کابل که در نتیجۀ آن دوازده تن به شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند، از لغو مذاکرات با طالبان خبر داد و سپس گفت که به باور او این روند کاملاً از بین رفته است.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا روز سه شنبۀ هفته جاری، در یک اعلامیه گفت، طالبان باید تعهد شان‌را به صلح نشان دهند نه این‌که به حملات خشونت‌آمیز و ویرانی‌ها اقدام کنند.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا

زلمی خلیلزاد حدود بیست روز پیش پس از پایان نهمین دور گفت‌وگو‌های امریکا و طالبان به رادیو آزادی گفته بود که در اصول روی چهار مورد توافق شده است.

زلمی خلیلزاد: در اصول با طالبان توافق شده‌است

به گفتۀ آقای خلیلزاد،"نخست در مورد مسألۀ تروریزم که از مناطق زیر کنترل طالبان نباید خطری متوجه امریکا و همکارانش شود. دیگر مسألۀ کم شدن و بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان؛ وابسته به شرایط است، سوم مسألۀ مذاکرات بین‌الافغانی و چهارم آتش‌بس دایمی.

تا حال روشن نشده که او در عقب درهای بسته به اعضای کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در رابطه به مذاکرات با طالبان و لغو این مذاکرات چه گفته است.

XS
SM
MD
LG