لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

هشدار کمیسیون شکایات به دسته‌های انتخاباتی: از پیش‌داوری دست بکشید


به دنبال پیش داوری های برخی دسته‌های انتخاباتی، کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که به این دسته‌ها اخطاریه فرستاده است.

زرمینه کاکر معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت مطابق قانون انتخابات تنها کمیسیون انتخابات حق اعلام نتایج را دارد و هر کسیکه خلاف قانون و طرزالعمل‌های کمیسیون اقدام کند، تخلف است.

او گفت:‌ "دسته‌های که پیش داوری کرده‌اند تا فعلاً از سوی ما توصیه و اخطاریه دریافت کرده اند و اگر ادامه بدهند به این کار شان، براساس قانون ما همراه‌شان رفتار خواهیم کرد."

دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله روز دوشنبه گفت بدین باور است که انتخابات ریاست‌جمهوری، یک برنده دارد و هرچه زودتر باید نتایج انتخابات اعلام شود.

محمد اشرف غنی رهبر دسته انتخاباتی دولت ساز نیز به تازگی در یک مصاحبه با مجله شپیگل آلمان گفته است، علایمی وجود دارد که ممکن برای پنج سال آینده به حیث رئیس جمهور کار کند اما او مانند دیگران منتظر اعلام نتایج نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات خواهد بود.

پیش از این رحمت‌الله نبیل، یکی دیگر از نامزدان انتخابات گفته است انتخابات به علت کم رنگ بودن مشارکت مردم هیچ برنده‌ا‌ی ندارد و انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

کمیسیون مستقل انتخابات بار دیگر از نامزدان می‌خواهد تا از پیش داوری‌ها دست بکشند.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

ذبیح سادات سخنگوی این کمیسیون گفت: "خواست ما از نامزدان اینست که به استقلالیت کمیسیون حرمت داشته باشند و پیش داوری نکنند. ما مطابق تقویم پیش می‌رویم و هر کسی که پنجاه +یک را کسب کرده بود، برنده است."

به باور کمیسیون مستقل انتخابات، این عمل نامزدان ذهنیت مردم را مغشوش و روند را متأثر می‌سازد.

در همین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که موضع گیری‌های برخی نامزدان پیش از اعلام رسمی نتایج ، سبب ایجاد بحران انتخاباتی خواهد شد.

سمیرا رسا سخنگوی این بنیاد گفت: "پیش داوری‌ها و مغشوش ساختن ذهن مردم، مداخله در کار کمیسیون و از قبل اعلام برنده و بازنده روی روند تاثیر گذار است و این تاثیر گذاری بحرانی را در پی خواهد داشت که ما در گذشته آنرا تجربه کردیم."

براساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی در ۱۶ عقرب اعلام شود.

XS
SM
MD
LG