لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

تاجکستان: داعشیان از خاک افغانستان به این کشور وارد شده‌اند


آرشف: افسران نظامی تاجک در یک آزمایش نظامی، ۲۷ مارچ ۲۰۱۷
آرشف: افسران نظامی تاجک در یک آزمایش نظامی، ۲۷ مارچ ۲۰۱۷

مقام‌های تاجکستان ادعا کرده‌اند، گروه افراد مسلح که اخیراً بر یک پوسته سرحدی این کشور حمله کرده بودند، جنگجویان داعش بوده و از خاک افغانستان به تاجکستان داخل شده بودند.

این حمله که در نتیجه آن دو محافظ سرحدی تاجکستان نیز کشته شده‌اند، نگرانی جدی را در مورد امنیت آسیای میانه به‌وجود آورده است.

محل این رویداد در ۶۰ کیلومتری شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان و نزدیک سرحد با ازبکستان قرار داشت. هدف حمله معلوم نشده و مقام‌های تاجکستان در این مورد جزئیاتی ارائه نکرده‌اند.

تصاویر از حمله گروه داعش بر یک پوسته امنیتی در تاجیکستان

گارد سرحدی تاجکستان به‌طور مختصر در یک اعلامیه گفته است، سوم نومبر یک گروه ۲۰ نفری از ولسوالی قلعۀ ذال ولایت کندز در افغانستان به ولسوالی قبادیان تاجکستان داخل شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، یک زن نیز شامل گروه بوده، ۱۵ تن آن‌ها کشته و پنج تن دیگر هم دستگیر شده‌اند.

وزارت داخله تاجکستان گفته است، این افراد با خود چهار موتر نیز داشتند و توسط این وسایط به پوسته سرحدی عشق‌آباد رفته اند.

تا هنوز شواهدی یافت نشده تا ثابت بسازد که افراد مسلح از افغانستان به کشورهای آسیای میانه می‌روند. این نکته نیز خیلی مهم است که ولسوالی قلعۀ ذال در ولایت کندز و به‌طور مجموعی در مناطق شمال‌شرق افغانستان که در نزدیک سرحدات با تاجکستان قرار دارد، داعش نه، بلکه گروه طالبان فعالیت دارند.

بخشی از منطقه سرحدی تاجکستان

حکومت تاجکستان به خبرنگاران آزاد اجازه دسترسی به محل رویداد را نداده تا اطلاعات گردآوری کنند و معلومات ارائه شده توسط حکومت تاجکستان از سوی منابع مستقل نیز تأیید نشده‌است.

کارشناسان به این باور اند که جنگجویان برای دسترسی به اسلحه نیاز ندارند، بالای پوسته‌های سرحدی تاجکستان حمله کنند، چون در افغانستان اسلحه کم نیست و به ساده‌گی می‌توان آن را به‌دست آورند.

بروس پنیر کارشناس امور آسیای میانه در مرکز خبری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید، این نکتۀ خیلی مهم است که مسئولیت یک حمله در آسیای میانه به عهدۀ داعش گذاشته شده و ادعا می‌شود که جنگجویان مسلح از افغانستان رفته اند.

از سالیان متمادی به این‌سو در آسیای میانه و مناطق همجوار آن در مورد همچو رویدادها نگرانی‌هایی وجود داشته است. تردیدی وجود ندارد که حملۀ اخیر زنگ خطر را به صدا درآورد و کرملین را نیز متوجه خود ساخته است.

تصویر از حمله گروه داعش بر یک پوسته امنیتی در منطقه سرحدی میان تاجکستان و ازبکستان

مقام‌های کرملین از مدت‌ها به این‌سو در مورد همچو رویدادهای هشدار داده، تخمین می‌کنند که هزاران جنگجوی داعش در شمال افغانستان مسقر اند.

بروس پنیر می‌گوید، اگر ادعای حکومت تاجکستان با شواهد غیر قابل انکار تأیید نشود، به مفهوم آن خواهد بود که حکومت‌های آسیای میانه، روسیه و چین باید پالیسی‌های‌شان را بر اساس تهدیدهای واهی نه؛ بلکه بر اساس حقایق بنا کنند.

این در حالی‌است که در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای در مورد مبارزه با تروریزم گفتگو شده‌است. چین که عضویت این سازمان را دارد با حکومت تاجکستان خیلی کمک کرده، تا امنیت مناطق کوهستانی همجوار با سرحدات افغانستان را تأمین کند. چین می‌خواهد تا این مناطق امن باشد و از ورود جنگجویان مسلح از قلمرو افغانستان جلوگیری کند.

مسئولیت این حمله را تا هنوز جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش به عهده نگرفته اند و حکومت افغانستان هم در این مورد تبصره نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG