لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

سروی: خوشبینی افغان‌ها به آینده نسبت به سال قبل بیشتر شده است


بنیاد آسیا در افغانستان به روز سه‌شنبه (۱۲ قوس) تازه‌ترین سروی‌اش را همگانی کرد که بر اساس آن خوشبینی مردم افغانستان نسبت به آیندۀ این کشور در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ بیشتر شده است.

در این سروی آمده است که ۳۶.۱ درصد مردم افغانستان گفته اند که کشور در مسیر درست روان است در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۸ "۳۲.۸" درصد بوده است.

در این سروی همچنان از مردم در بارۀ صلح و گفت‌وگوها با طالبان پرسیده شده است که ۶۴ درصد مردم صلح با طالبان را ممکن دانسته اند، در حالی که این آمار در سال گذشته ۵۳.۵ درصد بود.

این سروی نشان می‌دهد سطح رضایت مردم از کارکردهای حکومت وحدت ملی نیز افزایش یافته است و ۶۵.۷ درصد مردم افغانستان از کارکرد حکومت ابراز رضایت کرده اند.

اما نگرانی مردم نسبت به موضوع ناامنی و وضعیت نامطمین اقتصادی در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده است.

بر اساس این سروی، ۷۴.۵ درصد مردم نسبت به امنیت شخصی خود نگران هستند که این آمار در سال گذشته به ۷۱ درصد می‌رسید.

بر بنیاد این سروی طالبان هنوز هم به عنوان یک تهدید بزرگ مطرح هستند.

در این سروی آمده است که رضایت مردم از پولیس کاهش یافته، اما باور مردم بر نیروهای ارتش نسبت به سال‌های پیش بیشتر شده و به ۵۷.۵ درصد رسیده است.

در این سروی همچنان آمده است که نگرانی مردم نسبت به اقتصاد خانواده‌های ‌شان بیشتر شده و از میان ۵۸.۲ درصد مردم که گفته اند کشور در مسیر نادرستی روان است، ۲۶.۶ درصدشان از بی‌کاری، ۱۲.۸ درصدشان از اقتصاد خراب و ۴.۲ درصدشان از افزایش بهای مواد خوراکی نگرانی کرده اند.

در این سروی دلایل خوشبینی مردم نسبت به آیندۀ افغانستان، امیدواری‌ها به پایان جنگ و تأمین صلح، باور مردم به حکومت و ساخت و ساز عنوان شده است.

اما افزایش ناامنی‌ها، اقتصاد خراب، ضعف در حکومتداری، حضور نیروهای خارجی و سطح پایین دسترسی به خدمات از عوامل بدبینی مردم در این سروی یاد شده است.

عبدالله احمدزی رئیس بنیاد آسیا
عبدالله احمدزی رئیس بنیاد آسیا


عبدالله احمدزی، رئیس بنیاد آسیا در افغانستان می‌گوید: "از یک‌سو پیشرفت‌ها در روند گفت‌وگوهای صلح و از سوی دیگر وضعیت بدامنیتی و اقتصادی همواره روی نظریات افغانان تاثیرگذار است."

در این سروی همچنان آمده است که سهولت‌ها برای دسترسی مردم به اطلاعات بیشتر فراهم شده است.

اما پرسش اینجاست که تنها تغییر چند درصدی در آماری که دیده می‌شود، نشان دهندۀ بهبود و یا خراب شدن وضعیت زندگی مردم خواهد بود؟

شعیب رحیم، یکی از آگاهان می‌گوید که این گونه سروی تنها برای بررسی وضعیت راه اندازی می‌شود.

او گفت: "اهداف معلومات احصائیوی تنها این است که پیشرفت‌ها و عقب‌گردهای نسبی را نشان دهد. در موضوعات اقتصادی به آن تغییر معلومات حاشیوی می‌گویند. شاید این برای مردم خوشایند نباشد، اما مهم این است که تغییرات بزرگ در یک دور به میان نمی آید."

در این سروی بنیاد آسیا در افغانستان با ۱۷ هزار و ۸۱۲ تن در سراسر کشور گفت‌وگو شده است که ۵۰ درصدشان زنان و ۵۰ درصد دیگرشان مردان بوده اند. اما در این سروی به مناطق روستا نشین نسبت به مناطق شهرنشین بیشتر توجه شده است.

XS
SM
MD
LG