لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

لوی سارنوالی: بررسی اتهام‌های آزار و اذیت جنسی کودکان در لوگر ادامه دارد


جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که بررسی‌های هیئت این نهاد در باره اتهام های استفادۀ جنسی از کودکان در برخی از مکاتب لوگر، برای دست یافتن به حقیقت، ادامه دارند و پس از پایان تحقیق، یافته‌های آن همگانی خواهد شد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی روز چهارشنبه (۴جدی) به رادیو آزادی گفت، پیشرفت‌های خوب در جریان تحقیق صورت گرفته است. او از ارایه جزئیات خودداری کرد.

او گفت: "کار هیئت به شدت جریان دارد، پیشرفت و یافته های خوبی هم در رابطه به موضوع به دست آمده، هیئت هفته گذشته به ولایت لوگر سفر داشته و از نزدیک با تعدادی از افراد مصاحبه صورت گرفته و در ضمن با مسئولین وزارت معارف، کمیسیون حقوق بشر و اشخاص اطلاع دهنده گفت‌وگو صورت گرفته است."

در اواخر ماه عقرب موسی محمودی رئیس شبکه‌ای جامعه مدنی لوگر در صحبت با رسانه‌ها ادعا کرد که در شش ماه اخیر حدود پنجصد دانش آموز پسر در این ولایت از جانب آموزگاران‌شان مورد "بهره‌گیری جنسی" قرار گرفته اند.

به دنبال آن امنیت ملی افغانستان با بازداشت موسی محمودی و با نشر یک خبرنامه گفت که آقای محمودی این گزارش را "بدون مدارک و برای طرح درخواست پناهندگی" تهیه کرده ‌است.


محمودی چندین روز نزد امنیت ملی بود اما به دنبال دادخواهی‌های سازمان عفو بین‌الملل، سفارت امریکا در کابل، رسانه ها و فعالان جامعۀ مدنی آقای محمودی به دستور رئیس جمهور آزاد و به کمیسیون مستقل حقوق بشر سپرده شد.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که یک هئیت این کمسیون نیز در این باره بررسی‌ها را آغاز کرده است.

عالم عزیزی مسئول نظارت و بررسی این کمیسیون گفت: "باید به این قضیه به شکل عادلانه رسیدگی صورت گیرد عاملین آن شناسایی شود و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد تا در آینده از سوء استفاده اطفال جلوگیری شود."

نشر گزارش سوء استفاده جنسی از دانش آموزان پسر در ولایت لوگر واکنش‌های جدی ملی و بین‌المللی را به همراه شد و همه خواستار تحقیق مستقل و بی‌طرفانه در این مورد شدند.

XS
SM
MD
LG