لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۳۶

سرور دانش: "توافق بر سر نظام امارتی" سبب تشدید جنگ در افغانستان می‌شود


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

گزارش‌ها در مورد گفت‌وگوی گروه طالبان با امریکا بر سر امضای توافق‌نامه صلح و چگونگی مراسم آن، باعث نگرانی حکومت افغانستان شده است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در نشستی به روز یکشنبه (۲۹ جدی) در کابل در واکنش به احتمال امضای این توافق‌نامه گفت اگر توافق منجر به برقراری "نظام امارتی" یا "استبدادی" شود، باعث تشدید جنگ خواهد شد.

آقای دانش همچنین گفت که برقراری آتش‌بس سراسری و آغاز مذاکرات مستقیم حکومت با طالبان یگانه راه تامین صلح در افغانستان است: "توافق بر نظام امارتی یا هر نوع نظامی که از آن صدای پای دیکتاتوری و استبداد شنیده شود و جمهوریت و حقوق بشری افراد را نقض کند، نه تنها صلح را در افغانستان به ارمغان نمی‌آورد، بلکه جنگ را به نام و عنوان دیگری تشدید خواهد کرد."

سرور دانش به صورت تلویحی انتقاد کرد که در مذاکرات بین امریکا و گروه طالبان در قطر، حکومت افغانستان در حاشیه قرار گرفته است.

او امضای توافق‌نامه صلح میان طالبان و امریکا را حرکت مثبت خواند، اما گفت طرف اصلی جنگ مردم و حکومت افغانستان است.

آقای دانش افزود: تا کنون حکومت، مردم، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و گروه‌های قومی و اجتماعی به شکلی در حاشیه قرار گرفته‌اند. در چنین حالت و وضعیتی تحقق صلح به آن معنایی که مورد نظر مردم افغانستان است، امکان‌پذیر نیست."

جمهوریت، حقوق شهروندی، حقوق بشر، انتخابات، آزادی بیان، حقوق زنان و اقلیت‌ها از مواردی هستند که به گفته آقای دانش، باید در مذاکرات صلح از آن‌ها حفاظت شود.

معاون دوم رئیس جمهوری در این نشست به طرح پیشنهادی طالبان در مورد کاهش خشونت‌ها اشاره کرده گفت این طرح در حالی که مبهم است یک نوع "فرار از صلح واقعی" و "فریب دادن مردم و جامعه جهانی" است.

نگرانی سرور دانش از توافق احتمالی بر سر نظام امارتی از کجا منشا می‌گیرد؟ آیا احتمال تکرار نظام امارت اسلامی در افغانستان وجود دارد؟

تمیم عاصی تحلیلگر افغان
تمیم عاصی تحلیلگر افغان

تمیم عاصی تحلیلگر افغان و معاون سابق وزارت دفاع می‌گوید که نظام امارت اسلامی برای جامعۀ جهانی و اکثریت مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

او سخنان سرور دانش را ادامه مانورهای حکومت در برابر توافق احتمالی زلمی خلیلزاد و طالبان می‌داند:‌ "این سخنان به ادامه مانورهایی است که قبلاً سلام رحیمی و امرالله صالح انجام داده‌اند، می‌خواهند نشان دهند و غیر مستقیم این را تفهیم کنند که حکومت افغانستان از توافقات خلیلزاد خوش نیست و از طرح کاهش خشونت‌ها استقبال نمی‌کند."

این در حالی است که دو روز پیش سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان بدون این که از طرح پیشنهادی این گروه در بارۀ کاهش خشونت و یا آتش‌بس بگوید، در حساب توییتر خود نوشت که نمایندگان سیاسی این گروه گفت‌وگوها در بارۀ امضای توافق‌نامه صلح و چگونگی مراسم آن را با آقای خلیلزاد آغاز کرده است.

هرچند مقام‌های امریکایی هنوز در این باره ابراز نظر نکرده‌اند اما طالبان انتظار دارند که توافق‌نامه صلح میان این گروه و امریکا به امضا برسد.

XS
SM
MD
LG