لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

واکنش ارگ در مورد احتمال امضای موافقتنامه صلح میان طالبان و امریکا


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، هر طرحی که در آن آتش‌بس به حیث یک قدم اساسی مطرح شود مورد پذیرش مردم و دولت قرار خواهد گرفت.

این واکنش ریاست جمهوری بعد از آن است که سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که نماینده‌های این گروه با هیئت مذاکره کننده امریکا در دوحه در باره امضای توافقنامه صلح گفت‌وگو کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در حساب توییتر خود نوشته است که صلح برای حکومت افغانستان و متحدینش یک "اولویت اساسی" بوده و "آتش‌بس یگانه راه برای رسیدن به یک صلح پایدار و با عزت" است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

او همچنان نوشته است که "هر طرحی که در آن آتش‌بس به حیث قدم اساسی مطرح شود، مورد پذیرش دولت و مردم افغانستان" خواهد بود.

به دنبال بیش از یک سال مذاکره میان طالبان و امریکا حالا طالبان می‌گویند که در مورد چگونگی مراسم امضای موافقت‌نامه‌ای طالبان و امریکا با زلمی خلیل‌زاد گفت‌وگو کرده اند.

طالبان می‌گویند که روز گذشته نماینده های طالبان و امریکا بر سر امضای مسوده این موافقتنامه در شهر دوحه قطر با هم گفت‌وگو کرده اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب توییترش نوشته است که تیم مذاکره کننده این گروه به رهبری ملا برادر روز گذشته با زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، گفت‌وگو کردند.

تا هنوز زمان دقیق امضای این مسوده معلوم نیست و مقام‌های امریکایی نیز در این باره تا حال چیزی نگفته اند.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، توافقنامه‌ای که آماده‌ای امضا در قطر است، بدون آتش‌بس معنای ندارد.

محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان
محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان

محمد امین وقاد از اعضای این شورا به رادیو آزادی گفت، کاهش خشونت‌ها باید تعریف واضح شود: "اگر طالبان با امریکا توافقنامه امضا می‌کنند این باید یک گامی باشد برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، نه اینکه دروازه‌ها را برای آغاز این مذاکرات ببندد. بدون آتش‌بس توافقنامه کدام معنا ندارد و طالبان می‌خواهند در این توافقنامه امتیاز به دست بیاورند."

گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان با فراز و نشیب های به همراه بوده است.

این گفت‌وگوها در ماه سپتمبر به دنبال کشته شدن یک عسکر امریکا در یک انفجار در کابل، از سوی دونالد ترمپ لغو شد و اما در ماه دسمبر از سر گرفته شد.

در ماه دسمبر نیز پس از حمله‌ طالبان بر پایگاه هوایی بگرام، زلمی خلیلزاد و طالبان اعلام کردند که گفت‌وگوها موقتاً متوقف شده است.

دولت افغانستان در حالی به تامین آتش‌بس تاکید می‌کند که طالبان تا حال به گونه رسمی موضوع آتش‌بس را تأیید نکرده اند.

سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان

سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که این گروه آتش‌بس را به سود خود نمی‌داند و از همین رو طالبان آماده نیستند که آتش بس کنند: "در باره آتش‌بس مشوره صورت می‌گیرد، من فکر می‌کنم که طالبان این را برای خود یک ناکامی سیاسی می‌داند و به باور من که این کار را نمی‌کند، ولی این‌ها در باره کاهش خشونت‌ها با هم مشوره کرده اند و در باره آتش‌بس تا حال کدام چیزی وجود ندارد."

از سوی دیگر، اسوشیتد پرس و خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های طالبان که از آن‌ها نام گرفته نشده روز پنجشنبه گزارش داده اند که گروه طالبان طرح آتش‌بس موقت را به زلمی خلیلزاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان سپرده است.

بر بنیاد گزارش این رسانه‌ها، مقام‌های طالبان گفته اند که طرح آتش‌بس هفت تا ده روزه، ناوقت روز چهارشنبه به خلیلزاد در دوحه پایتخت قطر ارائه شده است.

پیش از این برخی منابع طالبان گفته بودند که این گروه توافق کرده است که برای هفت روز خشونت‌ها را کاهش دهد.

گروه طالبان در بارۀ توافق‌شان برای آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها هنوز رسماً چیزی نگفته است.

گزارش‌های نیز در مورد حضور جنرال میلر، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، در این مذاکرات نشر شده است، اما دفتر سخنگوی نیروهای حمایت قاطع در پاسخ به تماس رادیو آزادی، حاضر نشد حضور جنرال میلر در گفت‌وگوهای اخیر را تأیید یا رد کند.

XS
SM
MD
LG