لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

گزارش: چین بعد از امریکا بزرگ‌ترین تولید کننده سلاح در جهان است


آرشیف، نمایش راکت‌های ساخت چین در رسم‌گذشت نظامی در این کشور
آرشیف، نمایش راکت‌های ساخت چین در رسم‌گذشت نظامی در این کشور

یک گزارش تازه نشان می‌دهد که بعد از ایالات متحده، چین بزرگترین تولید کنندۀ اسلحه در جهان است.

این گزارش را انستتیوت تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم به روز دوشنبه، ۲۷ جنوری نشر کرده‌است.

به اساس این گزارش، چین در تولید اسلحه از روسیه سبقت جسته است.

ایالات متحده امریکا در صدر جدول قرار دارد.

نان تیان محقق و مؤلف این تحقیق تازه و مستقر در شهر استکهلم پایتخت سویدن است.

او در گفت‌وگوی تلفونی به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که چین در حال حاضر اتکای خود را بر واردات تسلیحات خارجی مثلاً از روسیه کاهش داده و این‌که صنایع چین اکنون می‌تواند به‌طور کامل برای اردوی خودش سلاح فراهم کند.

این اقدام چه پیامدهای در پی دارد؟

از دید داکتر تیان این اقدام می‌تواند دو پیامد کلی داشته باشد:‌ "خطر کلی گسترش سلاح‌های چینی به دیگر جا‌های جهان به مناطق دچار منازعه، چونکه چین بخشی از پیمان تجارت تسلیحاتی نیست، تنها پیمان الزام‌آور میان کشورها که انتقال اسلحه را در جهان تنظیم می‌کند."

او افزود: "دوم، خودکفایی کامل در بخش تولید اسلحۀ خودی به معنی بهبود امنیت چین است، که اگر بحث درگیری مسلحانه یا منازعه در میان باشد که در آن چین دخیل باشد، آنان نیاز ندارند به کشورهای دیگر متکی باشند. و چیزهای مثل تحریم تسلیحاتی اردوی این کشور را متأثر نخواهد کرد."

در گذشته، از افتادن سلاح‌های چینی به دست شورشیان در افغانستان هم گزارش شده است.

داکتر تیان می‌گوید، شواهد موثق در این مورد در دست ندارند، اما او افزود که سلاح‌های چینی در دیگر مناطقي دچار منازعه مثل یمن و لیبیا موجود بوده است. او هم‌چنین گفت که عربستان سعودی از سلاح‌های ساخت چین در یمن استفاده کرده است.

آرشیف، نمایش اسلحه ساخت چین در رسم‌گذشت نظامی در این کشور.
آرشیف، نمایش اسلحه ساخت چین در رسم‌گذشت نظامی در این کشور.

بر اساس گزارش، انستتیوت تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم اطلاعات در بارۀ ارزش فروش اسلحۀ شرکت‌های بزرگ چین از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷ میلادی را جمع آوری کرده است.

در این تحقیقات چهار شرکت چینی بررسی شده که به اساس گزارش اطلاعات مالی معتبر در مورد‌شان موجود است. این شرکت‌ها سه سکتور تولید اسلحۀ متعارف را پوشش داده اند: "هوافضایی، الکترونیکی و سیستم‌های زمینی."

در گزارش آمده که با افزایش معلومات موجود در مورد این شرکت‌ها، اکنون می‌توان تخمین قابل اعتباری از مقیاس تسلیحاتی چین فراهم کرد.

در گذشته، نبود شفافیت در مورد دریافت اطلاعات به این معنا بود که ارزش فروش سلاح‌های تولیدی شرکت‌های چینی یا نامعلوم بود یا این که تخمین قابل اعتبار در مورد آن‌ها دشوار بود.

روی این دلیل، انستیتوت تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم، نتوانسته نام شرکت‌های چینی را در ردیف سالانۀ صد شرکت بزرگ تولید کنندۀ سلاح و عرضه کننده خدمات نظامی در جهان قرار دهد.

XS
SM
MD
LG