لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

دیدبان شفافیت: حکومت کمیسیون دسترسی به اطلاعات را گروگان گرفته است


اعضای دیدبان شفافیت افغانستان
اعضای دیدبان شفافیت افغانستان

دیدبان شفافیت افغانستان با انتقاد از کارکردهای کمیسیون دسترسی به اطلاعات می‌گوید این کمیسیون باید مستقلانه عمل کند نه به عنوان مدافع موضع‌گیری‌های حکومت.

اکرام افضلی رئیس این نهاد روز چهارشنبه (۱۶ دلو) در یک نشست خبری گفت کمیسیون دسترسی به اطلاعات استقلال کامل نداشته به شکلی به دست حکومت افتاده است.

او افزود: "متأسفانه که در قسمت تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات حکومت سهل‌انگاری کرده و حتی بگویم که کمیسیون دسترسی به اطلاعات را به گروگان گرفته است. یک سلسله مشکلات جدی را ما در این قسمت دیدیم که ایجاد شده است. به یک شکلی از همین وضعیت استفاده شد که کمیسیون دسترسی به اطلاعات به دست حکومت بیفتد و استقلال آن را زیر سوال قرار دهد."

به گفته آقای افضلی، هر چند افغانستان بهترین قانون دسترسی به اطلاعات را دارد، اما حکومت منابع مالی، بشری و حمایت سیاسی برای تطبیق این قانون را فراهم نکرده است.

مسئولان دیدبان شفافیت در این نشست حمایت خود را از اعتراض رسانه‌ها در برابر محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات اعلام کردند.


دیروز سی رسانه افغانستان با پخش نامه اعتراضی، برخی از نهادهای حکومتی از جمله دفتر ریاست جمهوری را از "بسته‌ترین نهاد‌ها" در راستای اطلاع‌رسانی خواندند.

در همین حال، مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد (نی) نیز از کار کمیسیون دسترسی به اطلاعات انتقاد کرد و گفت که دسترسی به اطلاعات در دو سال اخیر به طور چشم‌گیری کاهش یافته است.

مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد (نی)
مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد (نی)

او گفت:‌ "در کل در نظام حکومت وحدت ملی در مقایسه با حکومت قبلی دسترسی به اطلاعات ۵۰ درصد کاهش یافته است. در بسا از موارد ما شاهد تقرب به صفر دسترسی به اطلاعات هستیم."

اما عین‌الدین بهادری، رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات می‌گوید که این کمیسیون مستقل است و کارهای خود را به صورت مستقلانه به پیش می‌برد:‌ "ما به صورت مستقلانه کار خود را انجام می‌دهیم. تعبیری را که آن‌ها دارند، به اساس چه این صحبت را کرده‌اند؟ ما می‌گویم که بعضی محدودیت‌ها وجود دارد، اما عقب‌گرد نیست. پیشرفت‌هایی وجود دارد. این پیشرفت‌ها باید بیشتر و جدی‌تر شود."

روز گذشته وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک گفت که هیچ محدودیتی بر مسئولان اطلاع‌رسانی حکومت وضع نشده است.

XS
SM
MD
LG