لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

رسانه‌های غربی: امریکا و طالبان به توافق روی کاهش خشونت‌ها دست یافته اند


آرشیف: نماینده‌های ویژه امریکا و طالبان در نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر، ۲۶ فبروری ۲۰۱۹
آرشیف: نماینده‌های ویژه امریکا و طالبان در نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر، ۲۶ فبروری ۲۰۱۹

رسانه‌های غربی از دست یافتن ایالات متحده و طالبان به توافق روی کاهش خشونت یک هفته‌ای خبر داده اند.

گفته شده است اگر این توافق موفق ثابت شود، راه را برای معاملۀ باز خواهد کرد که بر اساس آن نیروهای امریکایی از افغانستان به کشور‌شان بر خواهند گشت و جنگ ۱۸ ساله پایان خواهد یافت.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده است که موافتنامۀ کاهش خشونت شامل سرتاسر افغانستان، به‌شمول نیروهای حکومت این کشور می‌شود.

در ادامه به‌نقل از این مقام گفته شده است، طالبان تعهد کرده اند که منفجر کردن بمب‌های کنار جاده، بمب‌گذاری‌های انتحاری و حمله‌های راکتی را متوقف می‌سازند.

به گفتۀ او، در صورتی که طالبان به تعهدات‌شان عمل کنند، موافقت‌نامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان ظرف ۱۰ روز امضاء خواهد شد.

در عین حال یک مقام بلندرتبه امریکا گفته است که امریکا و طالبان در رابطه با کاهش تشدد به موافقه رسیده اند.

رئیس جمهور افغانستان محمداشرف غنی دیروز (۱۴ فبروری) با مارک ایسپر وزیر دفاع ایالات متحده و مایک پامپیو وزیر خارجه این کشور ملاقات کرد.

مایک پامپیو وزیر خارجه و مارک ایسپر وزیر دفاع ایالات متحده در شهر مونشن جرمنی در حایشه کنفرانس امنیتی با محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار کردند
مایک پامپیو وزیر خارجه و مارک ایسپر وزیر دفاع ایالات متحده در شهر مونشن جرمنی در حایشه کنفرانس امنیتی با محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار کردند

این دیدار در شهر مونشن جرمنی، در حایشه کنفرانس امنیتی انجام شده است.

یک مقام امریکایی گفت که موافقت کاهش خشونت در افغانستان مورد بحث قرار دارد و شاید امروز و فردا اعلام شود.

این مقام بلندرتبه امریکایی گفته است بر بنیاد توافق هرنوع تشدد به‌شمول حملات علیه قوای امنیتی افغان کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود که راه را برای بیرون شدن قوای امریکایی از افغانستان باز نماید.

به‌گفته این مقام امریکایی توافق کاهش تشدد به‌بسیار وضاحت ترتیب شده، برای تمام افغان‌ها است و در آن تمام انواع تشدد از جمله حملات انتحاری، انفجار ماین‌ها و حملات راکتی شامل آن می‌باشد.

این مقام بلندرتبه امریکا افزوده است که با کم شدن تشدد در هفت روز، مذاکرات به مرحله بعدی می‌رود.

یک مقام طالبان نیز، دهم ماه مارچ را آغاز مذاکرات برنامه‌ریزی شدۀ بین‌الافغانی گفته است.

نام این مقام‌های امریکایی و طالبان که اجازۀ صحبت علنی در این مورد را نداشتند، افشا نشده است.

به نوشته رویترز این مقام امریکایی گفته است آن‌ها می‌خواهند حکومت افغانستان برای این مذاکرات یک هیئت همه‌شمول را تشکیل بدهد و اولین موضوع بحث آن آتش‌بس باشد تا زمینه برای پایان جنگ مساعد شود.

مارک ایسپر گفته است: "برای موافقه صلح باید تمام طرف‌ها تعهدات خود را در عمل نشان بدهند."

مارک ایسپر وزیر دفاع امریکا
مارک ایسپر وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا در شهر مونشن جرمنی در صحبت‌اش با خبرنگاران افزوده است: "ایالات متحده امریکا متعهد است اطمینان حاصل کند که افغانستان بار دیگر هرگز به محل امن برای تروریستان تبدیل نخواهد شد و از آن‌جا بر خاک ما حمله صورت نمی‌گیرد. دیدگاه ما برای آینده این‌است که به هر قیمت ممکن از این ماموریت محافظت می‌کنیم."

اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام طالبان گزارش داده است که بیست و نهم ماه فبروری به گونۀ آزمایشی برای امضاء موافقت‌نامه مشخص شده است.

در عین حال رویترز در گزارشی نوشته است که توافق روی کاهش خشونت‌ها در جریان گفت‌و‌گو‌های امریکا و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر حاصل و پس از ملاقات وزیران دفاع و خارجۀ ایالات متحده با رئیس جمهور افغانستان، اعلام شد.

گفته می‌شود که رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در اصول این موافقه را تایید کرده است.

هم اکنون ۱۲ و نیم هزار سرباز امریکایی و هزاران نظامیان کشورهای اروپایی در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان خدمت می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که آینده ماموریت ناتو در افغانستان به این ارتباط دارد که طالبان به صلح چگونه تعهد می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ستولتنبرگ افزود: "ناتو فعلاً ۱۶ هزار سرباز در افغانستان دارد. ما حاضر هستیم که شمار این سربازان را تنظیم کنیم به‌شرطی که طالبان برای کاهش تشدد تعهد و توان خود را نشان بدهند و ما راه را بسمت صلح مشاهده کنیم. یگانه راه حمایت ناتو از صلح افغانستان این‌ست که با اردوی ملی و ارگان‌های امنیتی افغانستان همکاری خود را ادامه بدهد و به این ترتیب به طالبان واضح خواهد شد که به هیچ صورت نمی‌توانند در میدان جنگ پیروز شوند."

ستولتنبرگ دیروز در مونشن در حایشه کنفرانس امنینی جهانی با رئیس جمهور اشرف غنی هم دیدار کرد.

نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیل‌زاد و قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان جنرال سکات میلر، در صحبت‌های وزرای دفاع و خارجه امریکا مارک ایسپر و مایک پامپیو با رئیس جمهور افغانستان محمداشرف غنی حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG