لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

روی پیشرفت‌های اخیر در گفت‌وگو با طالبان در جرمنی نیز بحث می‌شود


آرشیف، اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر. May 28, 2019
آرشیف، اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر. May 28, 2019

یک مقام بلند پایۀ ایالات متحده می‌گوید که پیشرفت بسیار مهم در گفت‌وگو‌های امریکا و طالبان در چند روز اخیر صورت گرفته است.

مایک پومپئو وزیر خارجۀ ایالات متحده این را دیروز پنجشنبه (۲۴ دلو) به خبرنگاران که او را در سفر به جرمنی همراهی می‌کنند گفت.

آقای پومپئو در جرمنی در نشست امنیتی مونشن اشتراک می‌کند.

گزارش شده که او در حاشیۀ این نشست با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیدار خواهد کرد.

آقای غنی دیروز پنجشنبه رهسپار جرمنی شد.

آقای پومپئو به خبرنگاران گفته است که دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده به دوام گفت‌وگو‌ها با طالبان اجازه داده است.

به گفتۀ وی، واشنگتن تلاش می‌ورزد تا پیش از آغاز گفت‌وگو‌های عمیق‌تر که در آن افغان‌ها سهم داشته باشند، خشونت به طور چشم‌­گیر در افغانستان کاهش یابد.

پیش از این وزیر خارجه ایالات متحده سه‌شنبه شب در تماس‌های تلفونی جداگانه با رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله از پیشرفت‌ های قابل ملاحظه در گفت‌وگو‌های امریکا و طالبان در پیوند به کاهش خشونت‌ خبر داده بود.

در همین حال مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده در نشست خبری به روز پنجشنبه در بروکسل از گفت‌وگوی ایالات متحده و طالبان در مورد پیشنهاد کاهش یک هفته‌ای خشونت در افغانستان سخن گفت.

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

او افزود: "ایالات متحده و طالبان در بارۀ پیشنهاد کاهش هفت روزۀ خشونت مذاکره کرده اند. امروز در این جا هستم تا با متحدین ما در مورد این پیشنهاد مشوره کنم. در بارۀ گام بعدی ملاقات‌های سازندۀ دو جانبه و گروهی داشتیم. از قبل گفته‌ایم که بهترین راه حل در افغانستان یک توافق سیاسی است. پیشرفت در این زمینه حاصل شده و امیدوارم که گزارش بیشتری در این باره به زودی داشته باشیم."

آقای اسپر افزود که کاهش نیرو‌ها و مذاکرات بیشتر با طالبان به اساس شرایط و پس از کم شدن خشونت انجام خواهند شد.

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی و همچنین هزاران سرباز کشور‌های اروپایی در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان حضور دارند.

از سوی دیگر یک مقام بلند پایۀ نظامی افغانستان می‌گوید که گفت‌وگو‌های مستقیم میان حکومت این کشور و طالبان در روز‌های نزدیک آغاز خواهد شد.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی به روز پنجشنبه در شهر بروکسل پایتخت بلجیم در این باره جزئیات بیشتر نداد اما گفت که تصمیم در بارۀ صلح افغانستان بدون شرایط و به گفته او " کورکورانه" اتخاذ نخواهد شد.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان حین مصاحبه با رادیو آزادی در بروکسل. فبروری 13 2020
اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان حین مصاحبه با رادیو آزادی در بروکسل. فبروری 13 2020

آقای خالد در ادامه گفت که حالا وضعیت نسبت به یک سال پیش تغییر کرده و طالبان دیگر از تغییر نظام و از بین بردن اردوی افغانستان سخن نمی‌زنند: "شما (گفت‌وگوهای) قطر را تعقیب می‌کنید، از یک سال به این‌سو تغییر بسیار زیاد آمده است. حالا دیگر صحبت از تغییر حکومت در افغانستان و از بین بردن اردوی این کشور نیست. حالا صحبت‌ها طرف صلح روان است. ما به ملت خود وعده می‌دهیم که اردوی‌شان در هر حالت از تمام ارزش‌های دو دهۀ اخیر دفاع می‌کند. حالا کاملاً یک وضعیت متفاوت است. تا جای که من می دانم قرار است که در خلال یک هفته صحبت‌های شان [طالبان] با دولت افغانستان شروع شود."

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:11 0:00
لینک مستقیم

این مقام بلند پایۀ نظامی افغان گفت که هنوز در بارۀ جزئیات پیشنهاد کاهش هفت روزۀ خشونت در جریان نیستند.

آقای خالد در پایان نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل با رادیو آزادی صحبت کرد.

به گزارش روزنامۀ واشنگتن پُست، توافق امریکا و طالبان در بارۀ کاهش خشونت در افغانستان ممکن ظرف چند روز آینده اعلام شود.

گفته شده که این توافق به مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان خواهد انجامید.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت که اگر توافق احتمالی صلح با طالبان منجر به خدشه دار شدن دستآورد‌های نزدیک به دو دهۀ اخیر در این کشور شود برای شان پذیرفتنی نخواهد بود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG