لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

چرا انتخابات پارلمانی ایران مهم است؟


تصاویر شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی ایران در یک دیوار در تهران. February 18, 2020
تصاویر شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی ایران در یک دیوار در تهران. February 18, 2020

به نظر می‌رسد نتایج انتخابات پارلمانی ایران حتی پیش از تدویر آن معلوم باشد.

انتظار می‌رود تندروان بخش عمده کرسی‌های پارلمان بعدی را در اختیار داشته باشند.

سؤال این‌جاست که انتخابات پارلمانی روز جمعه در ایران چرا مهم است؟

نتیجه این انتخابات از قبل معلوم به نظر می‌رسد، احتمال گرفتن کنترول پارلمان توسط تندروان و محافظه‌کاران خیلی بلند است.

صنم وکیلی معاون مطالعات امور شرق میانه و شمال افریقای چتهم هاوس در لندن می‌گوید، این رأی‌دهی به این سبب مهم است که آغاز اخذ کنترول نهادهای منتخب ایران توسط محافظه‌کاران خواهد بود.

عکس‌های یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی ایران
عکس‌های یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی ایران

خانم وکیلی می‌افزاید این پروسه تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران ادامه خواهد داشت.

پیروزی پیش‌بینی شده تندروان در انتخابات پارلمانی روز جمعه در ایران، با دشوار ساختن پروسه نامزد شدن افراد ممکن شده‌است، اقدامی که شورای مقتدر نگهبان مدیریت آنرا در دست داشته است.

۱۲ عضو شورای نگهبان که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای تعیین می‌شوند، پروسه نامزد شدن برای مردم در انتخابات پارلمانی را خیلی دشوار ساخته است. این شورا از جمله ۱۶ هزار تنی‌که خواهان نامزد شدن برای انتخابات پارلمانی بودند، ۹ هزار تن آن‌ها را مانع شد، به شمول ده‌ها اصلاح‌طلب و افراد میانه‌رو.

علی واعظ رئیس پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: "حالات جاری ایران مانند سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ است، یعنی تغییر پالیسی‌های ایران به سمت راست و پیشروی تندروان."

علی خامنه‌ای رهبر ارشد مذهبی ایران
علی خامنه‌ای رهبر ارشد مذهبی ایران

تحلیل‌گران می‌گویند پیشروی محافظه‌کاران به مسیر تحکیم قدرت بخشی از پلان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ارشد ایران و حلقه نزدیک وی در رژیم علیه تهدیدات داخلی و خارجی است، یعنی فشارهای جدی امریکا و عواقب اقتصادی آن در داخل.

از سوی هم گفته می‌شود آیت‌الله علی خامنه‌ای ۸۰ ساله بر اساس گزارش رسانه‌ها از سرطان رنج می‌برد و چندین بار مورد عملیات جراحی قرار گرفته است و شاید ایران می‌خواهد انتقال قدرت را ساده‌تر بسازد و حاکمیت تندروان در ایران را، برای عملی شدن برنامه‌های خامنه‌ای برای آینده ایران و مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی فراهم بسازد.

XS
SM
MD
LG