لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

ارگ: در ترکیب هیئت مذاکره کننده نماینده‌ های احزاب شامل نیستند


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و شیر محمد عباس ستانکزی عضو ارشد دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و شیر محمد عباس ستانکزی عضو ارشد دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر.

حکومت افغانستان می‌گوید، در ترکیب هیئت مذاکره کننده با طالبان برای نماینده های احزاب سیاسی سهم داده نشده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور روز جمعه (۹ حوت) به رادیو آزادی گفت، در رابطه به تشکیل این هیئت با احزاب مشوره شده اما به دلیل اینکه طالبان باید با حکومت افغانستان مذاکره کنند، اعضای هیئت مذاکره کننده کارمندان حکومتی هستند.​صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان در حالی این سخنان را بیان می‌کند که پیش از این بارها گفته بود هیئت مذاکره کننده با طالبان افغانستان شمول خواهد بود.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

از سوی هم شماری احزاب و سیاسیون با این موقف ریاست جمهوری مخالفت می‌کنند.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه که رهبری حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان را نیز بر عهده دارد به رادیو آزادی گفت، اگر ارگ به تنهایی در مورد هیئت مذاکره کننده فیصله کند، آنرا نمی‌پذیرند.

او گفت:‌ "هیئت مذاکره کننده باید از تمام بخش‌های سیاسی نمایندگی کند و چنین ساخته شود که تمام طرف‌ها در آن جا داشته باشد و اگر چنین نباشد شاید به کدام نتیجه هم نرسد."

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به این باور است که گفت‌وگوهای صلح زمانی به نتیجه می‌رسد که یک هیئت همه شمول به نمایندگی مردم افغانستان با طالبان به میز مذاکره بنشیند.

فضل غنی حقمل سخنگوی این حزب به رادیو آزادی گفت: "اگر حکومت افغانستان می‌خواهد پروسه صلح کامیاب شود باید برای گفت‌وگوهای صلح یک هیئت ملی تعیین کند که تمام طرف‌ها در آن باشد."

محمد اسماعیل عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی
محمد اسماعیل عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی

هر چند محمد اسماعیل خان عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی ابراز امیدواری می‌کند که پس از تفاهم میان امریکا و طالبان ریاست جمهوری در مورد هیئت مذاکره کننده مشوره‌ها را آغاز کند، اما می‌گوید که اگر در ترکیب هیئت مذاکره کننده برای احزاب و سیاسیون سهم داده نشود، این هیئت را نمی‌پذیرند.

او گفت: "اگر حکومت افغانستان هیئتی را برای گفت‌وگوهای صلح تعیین کند که در آن نماینده‌های احزاب و شخصیت‌های سیاسی نباشند اول سیاسیون اجازه این کار را نمی‌دهند و در عین حال طالبان هم با این هیئت به مذاکره حاضر نمی‌شوند."

شهزاده مسعود از افراد نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان
شهزاده مسعود از افراد نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان

افراد نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز می‌گویند آقای کرزی در مورد تشکیل هیئت مذاکره کننده با حکومت روی همه شمول بودن این هیئت تأکید کرده است.

شهزاده مسعود در این مورد به رادیو آزادی گفت: "مشوره‌ها صورت گرفته اما تا کنون در مورد چنین یک هیئت که حکومت می‌گوید در مورد آن با تمام احزاب و سیاسیون مشوره شده، چنین نیست."

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که انتظار می‌رود فردا شنبه (۱۰ حوت) تفاهم‌نامه صلح میان امریکا و نماینده‌های طالبان در قطر امضا شود.

تفاهم‌نامه‌ای که به اساس آن زمینه گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و طالبان فراهم خواهد شد.

آرشیف، لویه جرگه مشورتی صلح
آرشیف، لویه جرگه مشورتی صلح

پیش از این امریکا بارها از حکومت افغانستان خواسته است برای مذاکره با طالبان هیئتی را تعیین کند که از تمام افغانستان نمایندگی کرده بتواند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید، مهم اینست که به جای تعیین یک هیئت مذاکره کننده با طالبان، در مورد آجندا و نتیجه این مذاکرات یک اجماع ملی وجود داشته باشد.

نتایجی که به باور حکومت افغانستان، لویه جرگه در مورد سرنوشت آن فیصله خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG