لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

دیپلومات:‌ رهبران افغانستان باید متحد شوند


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • دیپلومات

نشریۀ دیپلومات به سخنان دیپلومات‌های امریکایی پرداخته است که از رهبران افغانستان خواسته تا اختلافات سیاسی شان را کنار بگذارند و متحد شوند.

دپلومات می‌نویسد این سیاسیون امریکایی هفتۀ گذشته در صفحات تویتر خود از حکومت افغانستان خواسته اند که رهایی زندانیان طالبان را آغاز کند و بن بستی را پایان دهد که با اعلان حکومت‌های موازی توسط عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی به وجود آمده است.

به نوشتۀ نشریه، زلمی خلیلزاد نماینده ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه در یک تویت نوشت که ایالات متحده می‌خواهد هرچه زودتر شاهد رهایی زندانیانی باشد که رهایی آن‌ها در توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان ذکر شده است.

خلیلزاد گفته است هر چند دو طرف موافقه کرده اند که چنین کاری را خواهند کرد اما هنوز هیچ زندانی رها نشده است.

نویسندۀ این گزارش نشریه دیپلومات به این باور است که هر چند حکومت افغانستان از توافق بین امریکا و طالبان استقبال کرد اما سفر های متعدد زلمی خلیلزاد بیانگر آنست که کابل خود را شریک این موافقت‌نامه نمی‌داند.

به اساس این توافق‌نامه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید در دهم ماه مارچ آغاز می‌شد و برای اعتماد سازی پیش از آن پنج هزار زندانی طالب از زندان‌های حکومت و یک هزار زندانی از زندان‌های طالبان رها می‌شدند، اما چنین نشد.

نشریۀ دیپلومات همچنان به پیام الیس ویلز معین وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی اشاره کرده است.

خانم ویلز در پیام تویترش نوشته است که رهبران افغانستان باید کشور و اتحاد شانرا اولویت دهند.

به گفته خانم ویلز حکومت‌های موازی در افغانستان راه حل نبوده و به زیان افغان هاست.

او تأکید کرده که بن‌بست ایجاد شده بر سر قدرت باید پایان یابد.

  • ایرفورس​

مجلۀ ایرفورس بالای تاثیر شیوع ویروس کرونا بر ماموریت نظامی امریکا در افغانستان و عراق تمرکز کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که نیروهای امریکایی در عراق ماموریت آموزش نظامیان عراقی را برای دوماه متوقف کرده اند.

اردوی امریکا همچنان تصمیم گرفته که فعلاً نظامیان تازه نفس به افغانستان نفرستد – به این معنا که سربازانی که ماموریت شان پایان می‌یابد باید برای مدت بیشتر در این کشور ماموریت اجرا کنند.

نشریۀ ایرفورس می‌نویسد هر چند در عراق ماموریت آموزشی نظامیان امریکایی برای دو ماه متوقف شده ولی در افغانستان این پروسه ادامه دارد و برای کاهش تهدیدها تدابیر بیشتر اتخاذ شده است.

به نوشتۀ نشریۀ ایر فورس نزدیک به یک و نیم هزار پرسونل از جمله نظامیان، افراد ملکی و قراردادی هایی‌که هفتۀ گذشته به افغانستان رسیده اند در تأسیسات جداگانه که رفت و آمد در آن محدود است نگهداری می‌شوند.

ایرفورس می‌نویسد تا روز پنجشنبه بیماری شبیه زکام در میان شماری از نظامیان ناتو دیده شده اما هیچ مورد مثبت ویروس کرونا یا بیماری کوید- ۱۹ بین این نظامیان دیده نشده است.

به نوشتۀ این نشریه نظامیان امریکایی برای تشخیص کرونا در افغانستان لابراتوار ندارند و سمپل‌های افراد مشکوک را برای تشخیص به آلمان می‌فرستند.

XS
SM
MD
LG