لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

تأکید دوبارۀ پومپیو بر ایجاد حکومت همه‌شمول


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین دیدار با مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کابل. 23 March 2020
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین دیدار با مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کابل. 23 March 2020

با وجود اختلاف‌ها میان ارگ و سپیدار و نتیجه ندادن تلاش‌های داخلی و بین‌المللی برای حل این اختلاف‌ها، مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا بار دیگر از اشرف غنی و عبدالله عبدالله خواسته است تا حکومت همه شمول تشکیل دهند.

آقای پومپیو در حساب کاربری تویتر خود نوشته است که "این و گام‌های برداشته شده قبلی در این راستا می‌تواند افغان‌ها را به یک آینده روشن برساند."

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که محمد اشرف غنی حکومت فراگیر خواهد ساخت.

وحید عمر مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک روز یک‌شنبه (۱۰ حمل) به رادیو آزادی گفت، حکومت فراگیر محمد اشرف غنی در چوکات قانون اساسی خواهد بود.

وحید عمر مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک
وحید عمر مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک

او گفت: "اراده رئیس جمهوری این است که حکومت جدید باید یک حکومت کارا و مؤثر باشد و در کنار آن حکومت جدید افغانستان از تمام اقشار و مردم این کشور نمایندگی کند، این اراده قطعاً وجود دارد. انشاالله در چوکات قانون اساسی یک حکومت فراگیر که هم مؤثریت داشته باشد و هم فراگیر باشد ساخته خواهد شد."

پیش از این زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته است که رهبران سیاسی باید "حکومت همه شمول" ایجاد کنند.

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف محمد اشرف غنی به عنوان رئیس جمهوری منتخب افغانستان، عبدلله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتیجه اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات را نپذیرفت و به عنوان "رئیس جمهور دولت همه شمول" سوگند وفاداری یاد کرد.

جانب عبدالله و محمد اشرف غنی هر دو گفته اند که برای حل مشکلات به میان آمده آماده گفت‌وگو‌های سیاسی اند.

عبدالله عبدالله حین ملاقات با مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کابل.
عبدالله عبدالله حین ملاقات با مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کابل.

برای حل این اختلاف‌ها پیش از این مایک پومپیو وزیر خاجه ایالات متحده امریکا به کابل آمد و اما تلاش‌های او برای حل اختلاف‌ها میان غنی و عبدالله نتیجه نداده است.

در کنار پومپیو برخی چهره‌های سیاسی افغانستان به شمول حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان و عبدرب رسول سیاف از رهبران سابق جهادی نیز تلاش کردند تا اختلا‌ف‌ها میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی را حل کنند اما تا حال بی‌نتیجه مانده است.

حالا که ارگ از تشکیل "حکومت فراگیر" خبر می‌دهد آیا عبدالله عبدالله در آن شریک خواهد بود؟

وحید عمر مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک در این باره به سؤال خبرنگار رادیو آزادی گفت: "در حال حاضر من گفته نمی‌توانم که کی‌ها در حکومت آینده خواهند بود، کار بالای این ادامه دارد، وقتی که نهایی شد حتماً اعلان می‌شود."

سخنگویان تیم عبدالله عبدالله به گونه رسمی در برابر اظهارات تازه مایک پومپیو و گفته‌های وحید عمر چیزی نگفتند اما یک منبع در این تیم که نخواست نامی از وی برده شود گفت، "حکومت همه شمول زمانی قابل قبول خواهد بود که هر دو تیم به عنوان دو دولت با هم وارد گفت‌وگوی سیاسی شوند."


پیش از این محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در بارۀ نشست مشترکش با عبدالله عبدالله با حضور وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا گفته است که بر اساس تعهدش برای ساختن حکومت فراگیر، نقش اساسی در روند صلح را به عبدالله عبدالله می‌دهد و همچنین به تیمش در کابینه سهم می‌دهد، اما به گفتۀ آقای غنی، آقای عبدالله خواهان ساختاری است که مغایر قانون اساسی است.

اشرف غنی همچنان گفته است که عبدالله عبدالله بر تغییر قانون اساسی تأکید داشت. به گفته غنی" او [عبدالله] خواهان ساختار و تشکیلاتی است که در مخالفت آشکار با مواد قانون اساسی قرار دارد."

اشرف غنی تاکید کرده است که بیرون از میکانیزمی که در قانون آمده و بر اساس خواست هیچ فرد و گروهی صلاحیت تعدیل قانون اساسی را ندارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG