لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

هرات با گسترش ویروس کرونا و کمبود تجهیزات و پرسونل طبی مواجه است


کارمند صحی هرات در حال معاینه تب یک افغانی که از ایران برگشته است.
کارمند صحی هرات در حال معاینه تب یک افغانی که از ایران برگشته است.

مسئولان صحی هرات می‌گویند که به‌دلیل نبود امکانات قادر به تشخیص تمامی افراد مشکوک به ویروس کرونا نیستند و در حدود ۸۰ دستگاه‌های تنفس مصنوعی برای هرات نیاز است.

والی هرات وضعیت هرات را به شهرهای ووهان چین و قم ایران مشابه می‌داند.

هرات به‌ مثابه خط مقدم برای مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان نام برده می‌شود، اما در جبهه‌ی مقابله با ویروس کرونا، عدم امکانات کافی طبی و نیروی انسانی متخصص به شدت حس می‌شود.

عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات افزایش دستگاه وینتلاتور یا تنفس مصنوعی و ظرفیت لابراتوار تشخیص کرونا را یک نیاز می‌داند.

او گفت: "ما پنج دستگاه وینتلاتور ولی بر حساب ما، نیاز وینتلاتور ما در حدود ۸۰ دستگاه است. ۵ دستگاه وینتلاتور در سیستم آی سی یو خود داریم و ما حدود ۱۰ دستگاه داریم ولی نظر به ضرورت کم است."

ویروس کرونا حالا در فضای هرات در گردش است و با گذشت زمان احتمال افزایش آمار مبتلایان به ویروس بلند می‌رود. عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، افزایش آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را تکان دهنده می‌داند.

او گفت: "از بالارفتن گراف مصاب شدن به ویروس کرونا تشویش داریم و این دو یا سه هفته پیش، پیش روی تان اعلام کردم. وضعیت ما خراب می‌شود. هرات ووهان و قم است و در این هیچ شک نکنید و این واقعیت است."

در لابراتوار هرات ۱۴۰ مورد روزانه تست از افراد مشکوک و مثبت به کرونا گرفته می‌شود اما نگرانی‌های هم وجود دارد که روند تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونا با تأخیر انجام می‌شود.

صادق و عبدالاحمد دو تن از باشندگان هرات مدعی هستند که روند تشخیص ویروس کرونا در لابراتوار زمان بر است: پدرم را بردن شیدایی تست کردن و به تست او معلومات نداده‌اند که این ویروس کرونا داره و یا خیر؟ ۱۴ روز می‌شود که کسی به ما معلومات نداده است."

"فامیلم را بردم شفاخانه شیدایی و هیچ امکانات نداشت و بیش از ده روز می‌شود که آوردم به خانه قرنطینه است و هیچ پاسخی هم از شفاخانه شیدایی نیامد."

نبود امکانات کافی برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا، باعث انتقاد شدید کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات شده است. او می‌گوید که به دلیل نبود امکانات کافی، مردم درخانه‌ها خود را قرنطینه کرده اند.

او افزود: "چندین تن با ما در تماس شده و گفتند به دلیل این که شفاخانه هیچ امکانات جز یک تخت خالی ندارد، ما مجبور شدیم که در خانه قرنطینه کنیم. اما بدون امکانات و داور درست نمی‌شود. بدون دستگاه‌های تنفس و آکسیجن نمی‌شود و هیچ امکاناتی به دسترس مردم قرار نداده اید."

کارمندان صحی هرات زیر تهدید مستقیم ویروس کرونا قرار دارند و تاکنون ۱۶ تن از این کارمندان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

مجمع مردمی مبارزه با ویروس کرونا در نشست خبری روز چهارشنبه، از افزایش آمار کارمندان صحی به ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد.

عبدالقدیر صالحی، هماهنگ کننده این مجمع در این مورد گفت: "داکتران ما و پرسونل صحی ولایت هرات با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و از کم‌ترین امکانات ایمنی برخوردار نیستند."

تا روز سه‌شنبه، ۱۴۳ مورد مثبت ویروس کرونا به شمول ۳۶ زن و یک طفل دوازده ساله در هرات به ثبت رسیده است و حکومت افغانستان در تلاش افزایش بسترهای بیماران مبتلا به ویروس کرونا به مرز ۸۰۰ بستر در هرات است.

حکومت افغانستان ۴۰۰ میلیون افغانی برای مقابله با ویروس کرونا به هرات اختصاص داده است، اما اعضای کمیته اصظرار خواستار تسریع روند مصرف این پول شده اند، تا بحران ویروس کرونا غیر قابل کنترول نشود.

XS
SM
MD
LG