لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

فقر و تهدیدهای ناشی از کووید-۱۹، زندگی هراتیان را دشوار کرده‌است


آرشیف، هرات
آرشیف، هرات

در هرات خانواده‌هایی که درآمد آن‌ها متکی به مزد روزانه است، تحت فشار محدودیت ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

شماری از این خانواده‌ها از حکومت انتقاد می‌کنند، که از آن‌ها حمایت لازم نکرده‌اند اما معاون والی هرات می‌گوید، در نظر است که بیش از ۳۰ هزار خانواده تحت حمایت مالی قرار گیرند.

حبیبه مادری است که پسرش پولیس بود و در بادغیس کشته شد. او با چشمان اشک‌بار و قد خمیده تحمل محدودیت قرنطینه خانگی را ندارد.

حالا چالش اصلی او سیر کردن شکم فرزندانش است.

این تنها حبیبه نیست که به چنین روزی افتاده، بلکه هزاران خانواده دیگر هم در هرات با دشواری‌های زمان وضع قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مواجه‌اند.

حبیبه، یک مادر نیازمند در هرات
حبیبه، یک مادر نیازمند در هرات

حبیبه گفت: "بچه من سه سال می‌شود که شهید شده و دو فرزندش گرسنه و تشنه به خانه به پیش من هستند. از مریضی کرونا نمی‌ترسم، به خاطری که آخر مرگ است. همین کودک‌های من غش می‌کنند و می‌میرند."

با شیوع ویروس کرونا چرخه‌‌ی زندگی در هرات متوقف شده‌است. هم اکنون در این ولایت دکان‌ها مسدود و نیروهای امنیتی نیز جاده‌ها را بسته‌اند.

صبر کارگران نیز با شیوع ویروس کرونا و دشوار شدن تأمین مخارج زندگی لبریز شده‌است.

حبیب‌الله و عبدالحکیم دو باشنده هرات در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند: "ما همین طور شرمنده هستیم که پیش زن خود رفته نمی‌توانیم. بچه‌های ما گریه می‌کنند از گرسنگی، اما این دولت برای ما هیچ رسیدگی نمی‌کند و هیچ به ما این دولت کمک نمی‌کند."

"سه هفته می‌شود که دو روز کار کردم و دیگر هیچ کاری نکردم. چیزی نداریم که بخوریم. چیزی نداریم که مصرف کنیم."

شمار زیادی از مردم افغانستان زیر خط فقر فزاینده زندگی می‌کنند. روزانه به امید دریافت کمک، شمار زیادی از افراد فقیر به دروازه اداره محلی هرات می‌روند، اما از توزیع کمک خبری نیست.

اما غلام‌ داوود هاشمی، معاون والی هرات اطمینان می‌دهد که برای افراد فقیر به گونه‌‌ شفاف کمک توزیع خواهد شد.

غلام داوود هاشمی معاون والی هرات
غلام داوود هاشمی معاون والی هرات

آقای هاشمی گفت: "برای بیش از ۳۰ هزار خانواده کمک‌ در نظر گرفته شده و همچنین از طریق سکتور خصوصی طبق وعده‌ای که داده‌اند، برای بیشتر از ۲۰ الی ۲۵ هزار فامیل کمک‌ مد نظر گرفته شده. اگر کسی در همچون مواردی فساد کند، من فکر می‌کنم که این یک خیانت ملی است و با او برخورد جدی صورت خواهد گرفت."

قرار بود که حکومت در زمان منع روزگردی، مواد اولیه‌ای خانواده‌های نیازمند در هرات را تامین کند. سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات، حکومت را در راستای تامین نیازمندی این خانواده‌ها، به ناکامی و بی‌پروایی متهم می‌کند.

آقای بهادری افزود: "حکومت جنبه تبلیغی داشته و جنبه عملی نداشته که به مردم کمک درست و حسابی بکند تا قناعت مردم حداقل ۵۰ درصد حاصل شود، اما متاسفانه حکومت در این بخش ناکام بوده است."

هرات در معرض تهدید جدی ویروس کرونا است. تا روز سه‌شنبه، ۲۵۷ نفر در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیم آن وجود دارد که با شیوع بیشتر ویروس کرونا و شدیدتر شدن قیود روزگردی، زندگی افراد فقیر دشوار‌تر شود.

با این وجود، کمپاین‌های توزیع کمک مواد اولیه و بهداشتی در هرات به گونه‌‌ای رضاکارانه ادامه دارد، اما این کمک‌ها به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی نیازمندی همه نیازمندان باشد.

XS
SM
MD
LG