لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

گسترش ویروس همه‌گیر کرونا و نگرانی‌ها از کمبود مواد غذایی در جهان


یک سوپرمارکیت در روسیه
یک سوپرمارکیت در روسیه

گسترش ویروس کرونا آسیب‌های جدی مالی را به همراه داشته که در نتیجه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آغاز شیوع این ویروس بیکار شده اند.

بیش از نصف جمعیت جهان که در شهر‌ها زندگی می‌کنند متکی به مغازه‌های زنجیزه‌یی برای دسترسی به مواد خوراکی اند، اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر افرادی که میوه و سزیجات را کشت می‌کنند به ویروس کرونا مبتلا شوند و یا مجبور شوند که بخاطرجلوگیری از گسترش این ویروس در خانه‌های شان قرنطینه شوند.

آیا با ادامه این وضعیت، جهان تا چند ماه آینده با کمبود مواد غذایی روبه‌رو خواهد شد؟

کریس الیوت استاد پوهنتون کوین در بلفاست در تویترش نوشته که بخاطر شیوع همه‌گیر ویروس کرونا، سیستم تأمین مواد غذایی جهان با اختلال گسترده روبه‌رو خواهد شد.

ماکسیمو کالن، اقتصاددان ارشد سازمان ملل متحد گفته که یک بحران طولانی مدت همه‌گیر می‌تواند به سرعت زنجیره‌های تأمین مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد که در آن بخش‌های زراعتی، حمل و نقل، خرده فروشان و موارد دیگر وابسته به آن شامل اند.

خرید و احتکار در برخی کشور‌ها از سوی مردم به این نگرانی‌ها افزوده است.

در اوایل ماه اپریل، برنامه غذایی جهان سازمان ملل متحد سعی کرد تا مردم را اطمینان دهد که دست از ذخیره کردن بیش از حد مواد غذایی بکشند.

الیزابت بایرزرنماینده برنامه غذایی جهان گفته است که اختلال در دسترسی به مواد خوراکی تا کنون حداقل است، عرضه مواد غذایی کافی است و به گفته او بازار‌ها در حال حاضر پایدار اند.

یک دهقان بالای زمینش در آذربایجان
یک دهقان بالای زمینش در آذربایجان

اما خانم بایرز گفت که اگر وارد کننده‌های بزرگ اعتماد شانرا روی مارکیت از دست بدهند ممکن بزودی زنجیزه‌های تامین مواد غذایی دچار چالش شوند.

در کشور‌های بزرگ صنعتی که جمعیت آن‌ها بیشتر در شهر‌ها و حومه‌های شهر زندگی می‌کنند، زنجیره‌های تامین مواد غذایی طولانی‌تر، پیچیده‌تر و احتمالا آسیب پذیرتر اند.

اما برای اقتصاد‌های کمتر صنعتی، روستایی و زراعتی زنجیره‌های تامین مواد غذایی کوتاه‌تر و ساده‌تر است بطور مثال اگر یک خانواده نتواند تخم مرغ و شیر مورد نیازش را از منزل خودش بدست آورد می‌تواند از روستای نزدیک بدست آورد.

اما محصولات دیگر مانند گندم، سویا و جواری از راه‌های دور به شهر‌ها می‌رسند و این یعنی با ادامه وضع محدودیت در کشورها، مغازه‌های زنجیره‌یی با کمبود این مواد روبه‌رو خواهند شد.

مردم در بسیاری کشور‌ها بنابر نگرانی‌ها بخاطر احتمال کمبود مواد غذایی به مغازه‌ها شتافته و مواد خوراکی بیشتر از نیاز شانرا خریداری کرده اند که این باعث شده در بسیاری جاها مارکیت‌های مواذ غذایی بخاطر کمبود مواد مسدود شوند.

این کار باعث شد تا برخی از کشور‌ها برای اطمینان از داشتن مواد غذایی کافی برای شهروندان خود، صادرات مواد غذایی به دیگر کشور‌ها را کاهش دهند.

هند و ویتنام دو صادر کننده عمده برنج در جهان، در حال حاضر صادرات شانرا به حالت تعلیق در آورده اند.

قزاقستان یکی از صادرکننده‌های عمده گندم در جهان هم پس از همه‌گیری ویروس کرونا و بیم کمبود مواد غذایی، صادرات به کشور‌های دیگر را محدود کرده است.

در این میان نرخ مواد خوراکی در سطح جهان افزایش یافته و فرصت را برای بازار‌های سیاه ایجاد کرده است.

در یک فراخوان عمومی غیرمعمول، فعالان و گروه از مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ در نهم ماه اپریل هشدار دادند که شمار افرادی که دسترسی به غذا نخواهند داشت در ماه‌های گذشته در سراسر جهان افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG