لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

ناتو خواستار تسریع روند آزادی زندانیان از کابل و گروه طالبان شد


زندانیان رها شده گروه طالبان
زندانیان رها شده گروه طالبان

نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان با اعلام حمایت از روند صلح این کشور، از حکومت و طالبان می‌خواهد تا روند رهایی زندانیان را سرعت بخشند.

نیکولاس کی در گفت‌وگوی ویژه با رادیوی آزادی گفت که هرچند موضوع رهایی زندانیان مربوط به حکومت و طالبان است، اما تأکید کرد که تسریع این روند می‌تواند فرصت خوبی به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

او گفت: "رهایی زندانیان موضوع مربوط به حکومت و طالبان است، اما در شرایط امروزی بیماری کووید-۱۹ دلیل خوبی از نگاه حقوق انسانی است تا این زندانیان رها شوند. من هر دو طرف را تشویق می‌کنم تا روند رهایی زندانیان در هر دو طرف تسریع شود و راه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی هموار شود."

نیکولاس کی نماینده ملکی ناتو در افغانستان
نیکولاس کی نماینده ملکی ناتو در افغانستان

آقای کی افزود که اکنون حکومت افغانستان و طالبان فرصت خوبی پیش‌رو دارند تا اختلافات خود را حل کنند.

در همین حال، یک منبع آگاه در دفتر معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد از وی نام برده شود، به رادیو آزادی گفت مواردی که در توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان مربوط حکومت افغانستان می‌شود، باید بازنگری شود.

این منبع افزود که طالبان بر آزادی ۱۵ زندانی خود تأکید دارند که به گفته این منبع، از فرماندهانی هستند که برای حکومت افغانستان در پایان فهرست قرار دارند و در اخیر باید رها شوند نه در نخست.

به گفته این منبع، یکی از این ۱۵ زندانی سازمان‌دهنده حمله انتحاری چهارراهی زنبق در سال ۱۳۹۶ است. در این انفجار بیش از ۱۵۰ تن کشته شدند.

در همین حال موسی اکبرزاده آگاه سیاسی می‌گوید حکومت و طالبان از زندانیان به عنوان وسیله فشار نه بلکه به عنوان یک فرصت استفاده کنند.

او گفت: "از یک‌دیگر امتیازگیری می‌کنند. هر دو جانب تلاش دارند که از فرصت به میان آمده به عنوان فشار استفاده کنند، اما به نظر من، این منطقی نیست که آن‌ها از انسان به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کنند. هم‌چنین نگهداری این زندانی‌ها باری است بر دوش آن‌ها، و این زندانی‌ها هرگز به میدان‌های جنگ برنخواهند گشت."

به گفته این منبع طالبان تا اکنون فهرست زندانیان حکومتی را در اختیار حکومت قرار نداده است.

به گفته او، رهایی زندانیان از جانب طالبان مطابق به فهرست حکومت نیست.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به رادیو آزادی گفته که طالبان فهرست زندانیان حکومتی را به حکومت تحویل داده است. به گفته او، فهرستی که حکومت در این مورد ارائه کرده، ناقص است.

او گفت: "بلی یک لیست را با ما شریک ساخته اند اما بسیار ناوقت و دیگر این که در این فهرست کمبودی های زیادی است و تفصیل درست داده نشده است."

تا حال حکومت ۳۶۱ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده و در مقابل، گروه طالبان ۶۰ زندانی دولت را آزاد کرده که منابع دولتی می‌گویند بیش از ۴۰ نفر آن‌ها سرباز و مأمور امنیتی نیستند. گروه طالبان این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG