لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

حاصلات خوب سبب رو آوردن دهقانان غور به باغداری شده است


یک باغ مثمر در ولایت غور
یک باغ مثمر در ولایت غور

باشنده های غور تا شش سال پیش تصور می‌کردند که آب و هوای این ولایت برای رشد درختان مثمر مناسب نیست. به همین دلیل، باغداری در غور رونقی نداشت.

اما اکنون مسئولان ریاست زراعت غور می‌گویند که در شش سال اخیر با اجرای برنامه ملی باغداری ۸۵۰۰ باغ مثمر در هشت ولسوالی این ولایت احداث شده‌اند.

فرید احمد فردوس، سرپرست ریاست زراعت ولایت غور امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نتیجه مثبت باغداری در سال‌های گذشته باعث شده است که مردم به باغداری بیشتر روی آورند.

او گفت: "ما از سال ۱۳۹۴ به این سو در حدود ۸۵۰۰ باغ احداث کرده‌ایم. خوشبختانه طی دو سال می‌شود که ما از نگاه سیب خودکفا هستیم. در سال جاری ما توانستیم ۱۴۰۰ باغ را با درختان میوه‌های مختلف ایجاد کنیم."

احداث یک باغ مثمر در ولایت غور
احداث یک باغ مثمر در ولایت غور

کارشناسان زراعت آب و هوای غور را برای رشد درختان مثمر مناسب می‌دانند.

ذبیح‌الله وفا، کارشناس زراعت در غور بر آموزش باغداران تأکید می‌کند: "غور آب و هوای خیلی مناسب برای احداث باغ دارد. اگر دهقانان برای ایجاد باغ آموزش داده شوند، شک نیست که غور در آینده بسیار نزدیک به یکی از ولایات تولیدکننده میوه در سطح افغانستان تبدیل خواهد شد. اکنون نیاز است که باغداران حمایت بیشتر شوند تا هم باغداری رشد کند و هم به اقتصاد مردم کمک کند. این باغداران به آموزش تخنیکی نیاز جدی دارند."

از سوی دیگر، افرادی که به باغداری روی آورده‌اند، می‌گویند که با اجرای برنامه ملی باغداری، کشت کوکنار در این ولایت کاهش خواهد یافت.

این باغداران ضمن دعوت دهقانان دیگر به باغداری، از ریاست زراعت و مالداری می‌خواهند که برنامه‌های آموزشی را برای دهقانان راه اندازی کند.

احمدشاه، دهقان غوری می‌گوید: "ما در قسمت باغداری تا هنوز خیلی خوب آموزش ندیده‌ایم. امیدواریم حکومت و اداره زراعت به ما برنامه بگیرد و راه‌های جلوگیری از امرض و رشد باغداری را یاد بدهد."

با این حال سرپرست ریاست زراعت ولایت غور می‌افزاید که برنامه‌های آموزشی و فنی باغداری در دستور کار این اداره است.

XS
SM
MD
LG