لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

نیویارک تایمز: پیوستن جنرال بختور به طالبان به تبلیغ این گروه مؤثر بوده‌است


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به گزارش‌ها در بارۀ پیوستن جنرال عبدالجلیل بختور فرماندۀ پیشین پولیس فراه نگاه انداخته است.

در مطلب می‌خوانیم که جنرال بختور زمانی در ولایت فراه دشمن سر سخت طالبان بود و حتی پس از تقاعد هم در جنگ اشتراک می‌کرد.

نیویارک تایمز گفته، به همین دلیل طالبان بمب‌گذاران انتحاری را برای نابودی او گماشته بودند.

در ادامه آمده که پسران جنرال بختور که یکی‌اش رئیس شورای ولایتی بود و دیگرش معاون والی بوده، همیشه در خط اول جبهه می‌جنگیدند.

به نوشتۀ روزنامه باری اتفاق افتاد که طالبان جسد فرید بختور رئیس شورای ولایتی آنزمان فراه را برای چند روز نزد خود نگهداشته بودند.

فرید بختور پسر جلیل بختور در سقوط هلیکوپتر در منطقۀ زیر ادارۀ طالبان در فراه کشته شده بود.

نیویارک تایمز گفته، با وجود این، جنرال بختور در اقدام خطرناکی به روز یکشنبه مسیر خود را تغییر داد و به صفوف طالبان پیوست.

مقام‌های امنیتی فراه می‌گویند، این اقدام او برای امنیت این ولایت خطرناک است.

همزمان طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخلۀ افغانستان در واکنش در این مورد گفت: "ما متأسف هستیم که جنرال بختور راه صلح و ثبات افغانستان را گذاشت و با دشمنان یکجا شد و زندگی با عزت را رها کرده، تشدد در پیش گرفت."

اما بر اساس گزارش‌ها مسعود بختور پسر او در بیانیۀ این عمل پدرش را کار شخصی او دانست و تلاش کرد که این موضوع را کم اهمیت نشان دهد.

طالبان در رسانه‌های اجتماعی ویدیو های جنرال بختور را با امیل‌های گل بر گردنش نشر کرده و نشان دادند که تعدادی برای استقبال از او صف بسته بودند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، پیوستن جنرال بختور به صفوف طالبان از یک طرف به تبلیغ طالبان که گویا حکومت مشروعیت ندارد، مؤثر بوده و از سوی دیگر، این را نشان می‌دهد که چندین دهه جنگ در افغانستان چگونه پدر را از پسر جدا می‌کند.

  • ایکونومیست آنلاین

نشریۀ آنلاین ایکونومیست در مقالۀ گفته که طالبان در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا شرکت می‌کنند، اما به مؤثر ترین اقدام که قطع جنگ است، عمل نمی‌کنند.

ایکونومیست، حکایت یک مقام محلی دولت را نشر کرده که گفته تلفونی را پاسخ داد که شخصی از کمبود ماسک در یک کلینیک سخن می‌گفت.

در ادامه آمده که این شخص مقام دولتی نه، بلکه یک جنگجوی طالب بود.

ایکونومیست در ادامه گفته، زمانی‌که 'کووید-۱۹' در افغانستان شیوع یافت، طالبان خیلی به زودی در مبارزه با آن ابراز آمادگی کردند.

به نوشتۀ ایکونومیست، طالبان در رسانه‌های اجتماعی به جای خبر کشته شدن سربازان دولتی توزیع ماسک به مردم و آگاهی دادن به آنان در مورد ویروس کرونا را نشان می‌دادند.

در مطلب آمده چیزیکه طالبان می‌توانند به‌گونۀ مؤثر انجام دهند، پذیرش آتش‌بس است تا به‌گفتۀ نشریه، حکومت و نهاد های کمک‌رسانی بتوانند بر ضد شیوع ویروس کرونا مبارزه کنند.

اما، ایکونومیست افزوده که طالبان از یک طرف به مصونیت مردم سفارش می‌کنند و از طرف دیگر بسیاری را می‌کشند.

XS
SM
MD
LG