لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

بیماران کووید-۱۹ در بلخ به روش استفاده از پلازمای خون درمان می‌شوند


آرشیف، نمونه‌ های خون اهدا شده از سوی افرادی که از بیماری ویروسی کرونا صحت‌یاب شده اند.
آرشیف، نمونه‌ های خون اهدا شده از سوی افرادی که از بیماری ویروسی کرونا صحت‌یاب شده اند.

مسئولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که برای اولین بار در افغانستان برای درمان بیماران کووید- ۱۹ از روش درمانی بهره‌گیری از پلازمای خون شفایاب شدگان استفاده کرده اند.

نظام الدین جلیل رئیس صحت عامه بلخ امروز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که از پلازمای خون مریضان شفایاب شده از بیماری ویروس کرونا، تنها برای تداوی بیماران بخًش عاجل شفاخانه حوزوی ابو علی سینا در مزارشریف بهره گرفته می‌شود.

آقای جلیل گفت که این روش درمانی تا کنون بر شش بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ که در حالت وخیم صحی قرار داشتند، عملی شده است.

او افزود: "تنها بر شش تن این روش تطبیق گردید. اکنون وضع صحی شان بهتر شده است. آن‌ها تحت درمان قرار دارند و قبلاً در حالت وخیم صحی بودند."

نظام الدین جلیل گفت که بر اساس این روش، کسانی که از بیماری ویروس کرونا شفایاب شده اند و بدن شان قادر به تولید انتی بادی ضد ویروس کرونا است از پلازمای خون آن‌ها برای ایجاد انتی بادی در بدن مریضان کار گرفته می‌شود.

پلازما یک مایع مخلوط در خون است که بیش از پنجاه درصد تمام خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد. این مایع در ترکیب خود لی‌پید، نمک و پروتیین نیز دارد.

نظام الدین جلیل رئیس صحت عامه بلخ می‌گوید که شیوع بیماری کووید-۱۹ در این ولایت در حال گسترش است و تا صبح شنبه بیش از ۱،۴۸۰ تن به این بیماری مبتلا شده اند.

به گفته رئیس صحت عامه بلخ، بیش از ۲۵۰ تن شفایاب شده و نزدیک به ۵۰ تن دیگر جان باخته اند.

مسئولان در ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که روش درمانی بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از پلازمای خون بیماران شفایاب شده می‌تواند در معالجه مریضان داخل بستر و عاجل موثر تمام شود.

در کشورهای مانند چین، ایالات متحده امریکا و ایتالیا نیز برای درمان بیماران کووید-۱۹ استفاده از این روش درمانی موثر واقع شده است.

XS
SM
MD
LG