لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

معاینه‌خانه‌های بدون داکتر و استفاده از دارو‌های خودسر در هرات


انتقاد باشندگان هرات از عدم حضور داکتران در معاینه خانه‌ها و افزایش استفاده از داوری خودسر
انتقاد باشندگان هرات از عدم حضور داکتران در معاینه خانه‌ها و افزایش استفاده از داوری خودسر

باشندگان هرات می‌گویند که به‌دلیل شیوع کووید- ۱۹ بسیاری از داکتران برای درمان مریضان به معاینه‌خانه‌‌های‌شان حضور ندارند و آنان مجبورند که داروی خودسر از دواخانه‌ها خریداری کنند.

این باشندگان از داکتران می‌خواهند که در چنین شرایط حساس با درک مسئولیت‌های‌شان به معاینه‌خانه‌های‌ شان حضور یابند.

با شیوع کووید-۱۹ تقاضا برای خریداری دارو به گونه‌ خودسر به‌خاطر حضور نداشتن اغلب داکتران در معاینه خانه‌های‌شان در هرات سیر صعودی به‌خود گرفته است.

فرشاد و ذکیه، دو تن از باشندگان هرات می‌گویند که بسیاری از داکتران از ترس مبتلا نشدن به ویروس کرونا معاینه‌ خانه‌های‌شان را باز نمی‌کنند و این باعث مشکل جدی در بخش درمان مریضان شده است.

"در این روزها داکترها خود را قرنطین کردند و در صورتی که کرونا هم ندارند و از ترس این که کرونا نگیرد، آن‌ها را. ما به همین قسم روزها به داکترها نیاز داریم و ما چند دفعه است که به چند معاینه خانه مراجعه کردیم و هیچ داکتری در این معاینه خانه‌ها حضور ندارد."

آرشیف، دوا خانه در ولایت هرات
آرشیف، دوا خانه در ولایت هرات

"داکتران دیگری هم باید در معاینه خانه‌های خود باشند و ما چندین بار مراجعه کردیم ولی دوکتورها نبودند و این باعث می‌شود که داروهای خودسر استفاده کنند و ضررهای بیشتر داشته باشد و مشکلات‌شان جدی‌تر شود."

هر چند خواستیم که با چندین داکتر که مبتلا به کووید-۱۹ نیستند و معاینه‌ خانه‌های‌شان را مسدود کرده‌اند، مصاحبه کنیم، اما آنان حاضر به این کار نشده‌اند.

سید محسن و عمر بدیع، دو تن از مسئولان دواخانه‌ها در هرات، یکی از دلایل افزایش تقاضا برای تجویز دارو بدون نسخه داکتر را مسدود بودن شماری از معاینه‎‌ خانه‌های داکتران عنوان می‌کنند.

"از زمانی که مریضی کرونا در هرات شیوع پیدا کرده و بیشتر داکتر صاحب در معاینه خانه‌های خود نیستند، مریض‌ها مجبور هستند که به خاطر به دست آوردن دوا به دواخانه‌ها مراجعه کنند و ما تا حدی که امکان داشته باشد، دارو تجویز می‌کنیم."

"ازدحام در داوخانه‌ها زیاد شده و ما به عنوان دواساز مسئولیت خود را در بخش تجویز داو ادا می‌کنیم.

هرات کانون شیوع ویروس کرونا در سطح افغانستان است و هم اکنون صدها تن از کارمندان صحی به کووید-۱۹ مبتلا هستند. اما محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات از داکتران می‌خواهد که در صورت مبتلا نبودن به کووید-۱۹ معاینه خانه‌های‌شان را بازگشایی کنند.

مرکزهای فروش دارو در هرات
مرکزهای فروش دارو در هرات

آقای شیرزی گفت: "در بحث مسئله واقعات مثبت کارکنان صحی ما از شیوع ویروس کرونا تاکنون در حدود بیشتر از ۶۵۰ کارمند صحی که به کتگوری‌های مختلف سنی و جنسی هستند، شامل داکتر صاحب‌های متخصص، معالج، پرسونل نرسنگ، تکنسین‌های رشته‌های مختلف و یک تعداد کارمندان اداری مراکز درمانی ما متاسفانه به نسبت مصابیت به ویروس کرونا هم چنان تحت تداوی قرار دارند."

روند عرضه خدمات صحی در شفاخانه‌ها و مرکزهای صحی دولتی در هرات به دلیل مبتلا شدن کارمندان صحی محدود و متمرکز به مریضی‌های وخیم شده است. با تداوم شیوع ویروس کرونا و عدم بازگشایی معاینه خانه‌های داکتران مطمیناً که عرضه خدمات صحی دشوارتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG