لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

با شیوع کووید-۱۹، معدنکارانِ غرب کشور ده میلیون دالر زیان دیده‌اند


یک کارخانه سنگ‌بری مرمر در هرات
یک کارخانه سنگ‌بری مرمر در هرات

مسئولان اتحادیه معدنکاران غرب افغانستان می‌گویند که با شیوع کووید-۱۹، صادرات سنگ مرمر متوقف و معدنکاران ده میلیون دالر زیان دیده‌اند.

برش سنگ مرمر هرات در دوران شیوع کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته و بیشتر شرکت‌های قرارداد یا استخراج این سنگ زیان‌های سنگینی متحمل شده‌اند.

وحید ملکزاده، رئیس اتحادیه معدنکاران غرب افغانستان می‌گوید که این شرکت‌ها حدود ده میلیون دالر زیان دیده‌اند.

وحید ملکزاده، رئیس اتحادیه معدنکاران غرب افغانستان
وحید ملکزاده، رئیس اتحادیه معدنکاران غرب افغانستان

او می‌افزاید: "با شیوع کرونا ما ۷۰ درصد سطح تولید ما پایین آمده و ما تولید نداریم. در حدود ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ نفر بیکار هستند و دوران پولی که داشتند در حدود۱۰ میلیون دالر متوقف شده و خساره هنگفتی به بخش سنگ متقبل شده به شیوع ویروس کرونا.

در هرات سنگ مرمر از ۱۷ معدن در ولسوالی‌های چشت و اوبه استخراج می‌شود و بیش از ۴۰ کارخانه پروسس سنگ مرمر نیز در شهرک صنعتی هرات فعال است.

آمار اتحادیه معدنکاران غرب کشور نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ میلیون دالر امریکایی در بخش استخراج و پروسس سنگ مرمر در هرات هزینه شده است.

غلام‌عباس احمدی و عطاالله پوپل، دو تن از استخراج‌کنندگان سنگ مرمر از حکومت افغانستان می‌خواهند که افزون بر معافیت مالیاتی در دوران کووید-۱۹، تسهیلات لازم در بخش استخراج مساعد سازد.

"ما در چند بخش با حکومت بابت قراردادی که داریم پول پرداخت می‌کنیم. رویالتی که ما بابت هر تن سنگ پول پرداخت می‌کنیم، حکومت می‌تواند که در این قبال با ما همکاری کند."

"در پنج ماهی که کرونا شیوع یافته ما هیچ عایدی از معادن و استخراج نکردیم. تقاضای ما این است که کوشش کنند که در مورد مالیات با خیلی آسان‌گیری کنند تا ما بتوانیم روزگار بعدی خود را به حرکت بیاوریم."

سنگ مرمر هرات
سنگ مرمر هرات

سنگ مرمر هرات از کیفیت خوبی برخودار است و این سنگ در کشورهای چین، هند، امارات متحده عربی، ترکمنستان و ایران بازار فروش دارد.

وحید قتالی والی هرات، از استخراج‌کنندگان سنگ مرمر‌ می‌خواهد که با به کارگیری دستگاههای پیشرفته برای استخراج سنگ‌ مرمر برای جلوگیری از ضایعات استفاده کنند.

"تا که استخراج کنندگان ما ماشین‌های مطمئن‌‍تر، امروزی‌تر برای استخراج نیاورند، این ظلمی است که بر معادن ما صورت می‌گیرد. شرکت‌های استخراج کننده به‌دلیل فشارهای اقتصادی که سرشان آمده و راه‌های مواصلاتی که بسیار زیر تهدید است و مشکلات دارد، خود را متضرر می‌بینند.»

هرات یکی از بزرگترین مراکز تولید سنگ مرمر در افغانستان است. اما وضع محدودیت در صادرات سنگ مرمر و جلوگیری از صادرات سنگ‌های مشابه کم‌کیفیت خارحی و تامین امنیت اقدام کند، تا میزان سرمایه‌گذاری در استخراج و تولید سنگ مرمر افزایش یابد.

شاه پورصابر،رادیوآزادی،هرات

XS
SM
MD
LG