لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

بازگشایی شفاخانه 'زایشگاه برچی' ۴۵ روز پس از حمله مهاجمان انتحاری


بازگشایی شفاخانه زایشگاه برچی
بازگشایی شفاخانه زایشگاه برچی

احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه امروز (چهارشنبه، ۱۱ سرطان) وزارت صحت عامه صد بستر برچی را دوباره افتتاح کرد.

آقای عثمانی در مراسم بازگشایی این بیمارستان گفت: "توانستیم که با منابع موجود خود شفاخانه را دوباره فعال بسازیم که مجموعاً ۴۰ نفر از داکتر صاحبان به شمول متخصصین، پرستارها، قابله‌ها و کارگران خدماتی و توانستیم از دیگر شفاخانه‌های شهر کابل آنان توظیف کنیم."

آقای عثمانی افزود: "این پزشکان از شفاخانه‌های ملالی، رابعه بلخی و استقلال به این جا توظیف شده‌اند."

با حمله مهاجمان انتحاری، سازمان بین‌المللی داکتران بدون مرز (MSF) به فعالیت خود در شفاخانه برچی پایان داد، اما آقای عثمانی می‌گوید که این سازمان مقداری دارو و تجهیزات طبی به این شفاخانه کمک کرده است.

احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

اما چنانکه کارمندان این شفاخانه می‌گویند پس از این حمله، شمار کارمندان این شفاخانه کاهش یافت و کارمندان موجود توانایی عرضه خدمات را ندارند.

بصیره کارمند و عبدالحلیم فیضی مدیر بخش پرستاری شفاخانه برچی می‌گویند: "گفتنی من به وزارت صحت عامه این است که آن امکاناتی را که ام‌اس‌اف با ۳۰۰ و بالاتر از ۳۰۰ نفر پرسونل که داشتند فقط برای یک بخش، اما حال با این ۴۰ نفر خدمتی نمی‌توانیم آن امکانات ۳۶۰ نفر را با ۴۰ نفر پیش ببریم."

آرشیف، شفاخانه دشت برچی
آرشیف، شفاخانه دشت برچی

او افزود: "فعلاً ۳۰ فیصد امکانات ام‌اس‌اف را نداریم. امکانات ام‌اس‌اف بالا بود. آنها با ۳۶۰ نفر تشکیل کار می‌کردند. ما اکنون جمعاً ۴۰ نفر یا ۴۳ نفر تشکیل خدمتی داریم که از شفاخانه‌های دیگر آمده‌اند. در مجموع ۶۰ نفر تشکیل قبلی شفاخانه است و شفاخانه ۱۰۰ بستر باید از ۳۰۰ نفر بیشتر تشکیل داشته باشد."

با این همه، عتیق‌الله قاطع، رئیس این بیمارستان بازگشایی آن را گامی نیک جهت جلوگیری از ایجاد خلا می‌داند.

او می‌افزاید: "از نگاه منابع بشری ما کمبود داریم. ما اقدام کردیم و با وزیر صاحب هم شریک ساختیم از طریق وزارت صحت عامه به وزارت مالیه مکتوب رفته است که ۱۳۷ نفر دیگر به شکل بالمقطع استخدام شوند. مشکل حل می‌شود."

در ۲۳ ثور سال جاری مهاجمان انتحاری به بخش زایشگاه این بیمارستان حمله کردند.
در این رویداد دستکم ۲۷ نفر از جمله ۱۶ مادر و ۲ کودک کشته شدند.

مسئولیت این حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.
پیش از این نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) حمله به مراکز صحی در دوران شیوع ویروس کرونا را نگران‌کننده دانسته و خواستار پایان دادن به خشونت علیه مراکز صحی شده است.
در افغانستان براساس آمار وزارت صحت عامه، با ثبت ۳۱۹ مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا، شمار کل ابتلا به این بیماری به ۳۱ هزار ۸۳۶ تن رسیده است.


گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG