لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

شماری وکلای ولسی جرگه: پاکستان در قبال افغانستان سیاست جنگی دارد


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

سیاست‌های پاکستان در برابر افغانستان همواره مورد انتقاد دولت افغانستان قرار گرفته اند.

به تازگی محمد علی سیف، عضو مجلس سنای پاکستان در نشست عمومی این مجلس خطاب به یک سناتور دیگر پاکستانی گفته است که "زیاد بد و رد فوج پاکستان را نگو و اگر مرد استی به افغانستان و کشمیر برو جنگ و جهاد کن، ارتش پاکستان حامی ات خواهد بود."

ویدیوی این سخنان سناتور پاکستانی از دیروز سه‌شنبه به این‌سو در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود: "شما چه کارنامه کرده اید که ارتش پاکستان را طعنه می‌دهید، برای خدا و رسول تاریخ را بخوانید. زمانی که شما یک ملت جنگجو شوید، ارتش تان در حمایت تان است. صدای یک مرمی بلند نشده که شما مظاهره می‌کنید، شما بخاطر چه بلند شده اید، و تفنگ را بالا کرده اید، بیایید امروز کشمیر بروید، کی مانع شما شده است، آنجا جهاد کنید، ارتش پاکستان در حمایت شما است، افغانستان بروید جهاد کنید، ارتش پاکستان حامی تان است."

شماری از اعضای کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان در واکنش به این سخنان سناتور پاکستانی می‌گویند که سیاست پاکستان در قبال افغانستان همواره جنگی بوده است.

قیوم سجادی، عضو این کمیسیون می‌گوید که دستگاه دولت پاکستان سیاست جنگی را در افغانستان دنبال می‌کند و منافعش را در ادامۀ جنگ می‌بیند.

به گفتۀ آقای سجادی، پاکستان از جهاد و اسلام به عنوان ابزار برای تأمین منافعش استفاده می‌کند، اما امریکا و جامعۀ جهانی با آن که افغانستان را همکار استراتژیک خود می‌داند، اما در مقابل این سیاست پاکستان هیچ‌گونه واکنشی نشان نمی‌دهد.

آقای سجادی به رادیوی آزادی گفت: "تا زمانی که در سیاست جنگی پاکستان در برابر افغانستان تغییر به میان نه آید و تا زمانی که استراتژی امریکا در قبال پاکستان تغییر نکند و تا زمانی که فشارهای دیپلوماتیک و مالی بالای پاکستان که منبع حمایوی طالبان و منبع حمایوی جنگ در افغانستان است، افزایش نیابد، این جنگ ادامه خواهد یافت."

این در حالیست که دولت افغانستان همواره حکومت پاکستان را به حمایت مالی و نظامی از تروریستان به ویژه گروه طالبان متهم کرده است و حتا شکایت دولت افغانستان به سازمان ملل هم رسیده است. اتهامی که پاکستان همواره آن را رد کرده است.

رادیو آزادی خواست در این باره با وزارت امور خارجه و سفارت افغانستان در پاکستان صحبت کند اما هر دو نهاد در این باره از صحبت کردن خود داری کردند.

XS
SM
MD
LG