لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

نگرانی ارگ در مورد بازگشت طالبان آزاد‌شده به میدان‌های جنگ


زندانیان رهاشده گروه طالبان
زندانیان رهاشده گروه طالبان

معاون سخنگوی​ ریاست جمهوری افغانستان در مورد بازگشت طالبان آزادشده به میدان‌های جنگ ابراز نگرانی کرده است.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی دیروز (شنبه، ۲۵ جولای) به رادیو آزادی گفت، حکومت انتظار داشت که با روند آزادی زندانیان، خشونت‌ها کاهش یافته و طالبان آزادشده از محابس به میدان جنگ باز نگردند.

دوا خان مینه پال می‌گوید، اما متاسفانه که هر دوی این کار نشده است: "خواست افغان‌ها این بود که با آغاز این پروسه خشونت‌ها کاهش یابد، کسانی‌که از زندان‌ها آزاد می‌شوند، به جنگ رو نیاورند. متاسفانه جنگ‌ها شدت یافته، به خواست مردم افغانستان و توقع حکومت توجه نشده و این برای مردم و حکومت افغانستان قابل پذیرش نیست".

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی
دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی

به تاریخ ۱۹ فبروری توافقنامه بین هیئت امریکایی و نمایندگان سیاسی طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد. طالبان آغاز مذاکرات با حکومت افغانستان را به آزادی ۵۰۰۰ زندانی شان مشروط دانسته اند. به قول منابع آگاه تا اکنون بیش از ۴۰۰۰ زندانی گروه طالبان از محابس حکومت آزاد شده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، هفته گذشته(۲۳ جولای) در توییتر نوشت، آنها آماده اند که بعد از عید قربان مذاکرات صلح با حکومت را آغاز کند، مشروط بر این‌که حکومت همۀ زندانیان گروه طالبان را تا عید آزاد کند. به گفتۀ وی، طالبان نیز زندانیان حکومت را آزاد خواهند کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

اما جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان درست یک‌ساعت بعد از این توییت وی اعلام کرد که طالبان آزادشده از زندان‌ها تعهد کرده اند که به میدان‌های جنگ بر نمی‌گردند، اما به گفتۀ وی، دیده می‌شود که شماری از آنها می‌جنگند.

قول اردوی ۲۰۹ شاهین نیز در هفتۀ گذشته با نشر عکس‌هایی از افراد دستگیر شده، ادعا کرد که آنها طالبانی اند که از زندان‌های حکومت رهاشده و دوباره به میدان جنگ بر گشته اند.

آیا تشدید خشونت‌ها و اختلافات موجود در مورد رهایی زندانیان باقی مانده طالبان، گفت‌وگوها بین افغانان را بیشتر به تاخیر نخواهد انداخت؟

این گفت‌وگوها باید به تاریخ دهم مارچ آغاز می‌شد.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این پرسش می‌گوید که آنها نیز در این مورد نگرانی دارند.

اما آیا سرانجام گفت‌وگوهای بین افغانان بعد از عید قربان، آغاز خواهد شد؟

دوا خان مینه پال گفته است: "ببینیم چی می‌شود، اما یک کار مهم خواهد شد".

اما وی از ارائه جزئیات بیشتر در این مورد، خودداری کرده است.

در این حال ادارۀ هئیت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) دوهم جولای در یک اعلامیه گفت که احتمال آغاز گفت‌وگوها بین افغانان خیلی زیاد است و از طرف‌های درگیر خواست که به مصونیت افراد ملکی توجه نموده، خشونت‌ها را کاهش دهند و زمینه را برای گفت‌وگوها فراهم کنند.

نشان معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما)
نشان معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما)

در این اعلامیه گفته شده که برخی طرف‌ها خواستار پایان جنگ در افغانستان نیستند و برای تخریب پروسۀ صلح از اسلحه کار می‌گیرند. به گفتۀ یوناما، آنها به هدف شان نخواهند رسید.

اما در اعلامیۀ یوناما واضح نشده که کدام افراد و طرف‌ها به خاطر تخریب پروسۀ صلح کار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG