لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

هشت صبح: افغانستان مکانی امن برای هندوها نیست


یک فامیل اقلیت سیکهـ افغانستان که تازه به هند رسیده است.
یک فامیل اقلیت سیکهـ افغانستان که تازه به هند رسیده است.

روزنامه‌های چاپ کابل در شماره‌های امروز خود بیشتر به بررسی مهاجرت گروهی هندوها و سیکها به هند و امنیت شاهراه شمال و آزادی زندانیان طالبان پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سر مقاله‌اش با عنوان "افغانستان مکانی امن برای هندوها نیست" نوشته که سفارت هند در کابل روز یک‌شنبه، پنجم اسد، اعلام کرد که هشتمین گروه از هندوهای افغانستان، کشور متبوع خود را ترک کرده و رهسپار هند شده‌اند.

روزنانه به نقل از نرندر سنگ خالصه، نماینده هندوها در مجلس نمایندگان، نوشته که این گروه یازده ‌نفری برای اقامت طولانی‌مدت با حفظ شهروندی افغانستانی خود به هند سفر کرده‌اند و هدف این سفر دسته‌جمعی، زند‌گی در هند تا رفع تهدیدات امنیتی در برابر هندوها در افغانستان عنوان شده است.

هشت صبح افزوده که اقلیت هندو و سیکهـ افغانستان از دهه هفتاد خورشیدی به این طرف با انواع مشکلات دست به گریبان بوده‌ و بسیاری از زمین‌ها و عبادت‌گاه‌های آن‌ها غصب شده است. به نوشته روزنامه، بخشی از کسب‌وکار آن‌ها به دلیل بدرفتاری مردم با جامعه هندو و سیکهـ تعطیل شده است.

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، با آنکه ماده سوم قانون اساسی کشور، آزادی مذهبی اقلیت هندو و سیکهـ را تحت حمایت قرار داده، اما حکومت در رسیدگی به بخشی از مشکلات این اقلیت قومی‌ـ‌مذهبی تا اکنون ناکام بوده است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود نوشته بزرگ راه شمال، که کابل را با ولایت‌های شمالی وصل می‌کند به نام «راه مرگ» مسمی شده است. به نوشته روزنامه، "تروریستان" در این مسیر همواره کمین می‌گیرند و بیشتر مسئولان امنیتی را می‌کشند.

نویسنده به نقل از برخی باشندگان شمالی نوشته که "تروریستان" در برخی از قریه‌های ولسوالی‌های شمالی به ویژه قریه «سبزسنگ» قره‌باغ جابه‌جا شده‌اند و در آن جا مرکز نظامی دارند و برنامه‌های عملیاتی خود را از همین مرکز به راه‌ می‌اندازند.

آرمان ملی مدعی شده که گروه طالبان در این مناطق تعدادی از کارمندان نهادهای امنیتی را در محضر عام می‌کشند. روزنامه از اعضای "شورای شمالی بزرگ" خواسته که باید از نهادهای امنیتی تقاضا کنند و یا فشار بیاورند که تروریستان را در مسیر شاهراه شمالی و دیگر مناطق، سرکوب کنند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش این پرسش را مطرح کرده که "آیا باز هم خطوط سرخ حکومت از بین می‌رود؟" روزنامه با اشاره به سفر اخیر زلمي خلیل‌زاد نماید ویژه امریکا برای صلح افغانستان نوشته که بار دیگر خط سرخ حکومت از بین رفته و شش صد طالب دیگر هم آزاد می‌شوند.

نویسنده افزوده که حکومت در باره رهایی این زندانیان طالبان صدای مردم را نشنید و اکنون به باور نویسنده، آقای خلیل‌زاد روان است و فشارها هم آغاز شده و حکومت نیز این شش صد زندانی طالبان را آزاد کرده و خط سرخش را از بین می‌برد.

نویسنده همچنین معتقد است که به همین دلیل خط سرخ حکومت خشونت‌ها افزایش یافت و تعداد زیادی از افغان‌ها کشته شدند. مسیر تاکید کرده که اگر اکنون حکومت موضعش را در مورد این زندانیان تغییر می‌دهد، به قربانیان خشونت‌های اخیر هم پاسخ بدهد.

XS
SM
MD
LG