لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

عبدالله عبدالله در مراسم افتتاح مذاکرات صلح میان افغانان دعوت شده است


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

منابع نزدیک به عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گویند که قطر از او برای شرکت در افتتاحیه مذاکرات میان حکومت افغانستان و گروه طالبان به عنوان مهمان دعوت کرده است.

عزیزالله دین‌محمد، فرد نزدیک به آقای عبدالله و معاون پیشین شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت که در این نشست وزیران خارجه شماری از کشورها شرکت می‌کنند.

عزیزالله دین‌محمد
عزیزالله دین‌محمد

او گفت: "عبدالله عبدالله از سوی قطر دعوت شده است. بیشتر وزیران خارجه برخی کشورهای دیگر نیز در این مراسم افتتاحیه شرکت می‌کنند. به همین ترتیب، از عبدالله عبدالله هم تقاضا شده است. براساس این درخواست، او با ما هم مشوره کرد . عبدالله عبدالله در این سفر به عنوان یک مهمان می‌باشد نه به رهبری تیم مذاکره‌کننده افغان."

برخی منابع دیگر نزدیک به آقای عبدالله به رادیو آزادی گفته‌اند که او هنوز در باره پذیرفتن این دعوت و شرکت در این نشست تصمیم نگرفته است.

این در حالی است که هنوز زمان برگزاری مذاکرات صلح مشخص نشده، ظاهراً عامل آن موضوع رهایی ۴۰۰ زندانی جنجالی گروه طالبان است که به گفته حکومت افغانستان مرتکب جرایم سنگین شده‌اند.

اما براساس فرمان رئیس جمهور غنی ۸۰ تن این زندانیان آزاد شده‌اند.

پیش از این طالبان به رادیو آزادی گفته‌اند که موضوع این مذاکرات مشخص شده، اما تا زمانی که این زندانیان آزاد نشده، به میزمذاکره حاضر نمی‌شوند.

سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که موضوع عمده این گروه در این مذاکرات برقراری نظام اسلامی در افغانستان است.

اما حکومت افغانستان می‌گوید از ۴۰۰ تنی که فرانسه و استرالیا با رهایی ۶ تن مخالفت کرده‌اند، در جستجوی راه حل است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: "این یک فهرست پرچالش است. در آن نام مجرمانی وجود دارد که نه تنها برای افغانستان، بلکه برای امنیت جهان تهدید است. پس در مورد این شش یا هفت تنی که متحدین ما در قسمت رهایی‌شان ملاحظات دارند و آن را رسماً با حکومت افغانستان شریک کرده‌اند. پس وزارت خارجه حکومت افغانستان روی این کار می‌کند که چطور می‌توانیم این مشکل را حل کنیم."

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

آقای صدیقی اظهار نظر در باره شرکت یا عدم شرکت آقای عبدالله و دیگر مقام‌های حکومت افغانستان در افتتاحیه اجلاس قطر را پیش از وقت دانست.

اما یاسر احمدزی رئیس انستیتوت صلح افغانستان در واشنگتن می‌گوید دعوت مقام‌های افغان در این نشست به عنوان مهمان به این معنا است که این مذاکرات به مالکیت افغانها برگزار نمی‌شود.

او گفت: "این مذاکرات کاملاً به مالکیت افغانها نیست. اگر چنین بود، این مذاکرات این قدر به تاخیر نمی‌افتاد. فرمایش‌های جدید در آن داده نمی‌شد. هنوز هم این موضوع به فرمایش دیگران به پیش برده می‌شود و افغان‌ها به شمول حکومت افغانستان در این نشست سهم سمبولیک دارند."

آقای احمدزی می‌گوید حالا امریکا باید در مذاکره بر جانب مقابل فشار وارد کند و بپذیرد که به گفته وی دیگر پروسه صلح به مرحله‌ای رسیده که گفت‌وگوها میان خود افغانها به پیش برده شود.

XS
SM
MD
LG